Focus ST: kiire ja mugav

- -

Uus Ford Focus ST on igapäevasõiduks palju mugavam ja leplikum kui eelkäija RS, kuid ikkagi põrgulikult kiire.

ST kapoti all olev 225hobujõuline 2,5liitrine viie silindriga mootor võib olla nii nurruv kodukiisu kui ka möirgav lõvi. Nagu ST tervikunagi: igapäevaseid asjatoimetusi saab ajada sportliku auto kohta lausa uskumatult mugavalt, aga kui loom üles äratada, pole enam tagasivaatamist. Focus ST-s oleks kui kaks auto ühes – nagu Robert Louis Stevensoni Dr Jekyll ja Mr Hyde.

Metsik kiirusekummardaja

Öine asfalttee Harjumaal. Umbes üheksa kilomeetrit pikk, ligikaudu 48 kurvi, 14 trampliini. Viimased pole muidugi legendaarse Soome ralli Ouninpohja-laadsed hüppelauad ja õhku ei lennuta neist üksi: mõni tõstab auto kergeks, mõni on lihtsalt küngas, mille taha ei näe.

Focus ST valmistub vaikselt jorisedes stardiks ja käratab ühtäkki öise vaikuse kildudeks. Kurvid hakkavad pimedusest välja kargama kui viirastused, üks küngas suisa viskab autot teisele. Turbomootor veab jõuliselt ja väga ühtlaselt, andes juhile hea võimaluse ka gaasi doseerides autole operatiivselt oma soovidest teada anda. Käigud lülituvad kui iseenesest, kiire rool aitab kaasa esmaklassilisele autotunnetusele.

Pidurid on täpselt doseeritavad ja pedaali liikumine loogiliselt progresseeruv. Kordagi ei teki olukorda, et “oih, nüüd sai palju”, või vastupidi, et “miks ta juba ei pidurda!?”. Loomulikult ei avaldanud üheksakilomeetrine kiire lõik, mille 48 kurvi tähendasid tugevat koormust, piduritele mingit mõju: pedaal ei pehmenenud, haare ei nõrgenenud. Testiplatsil tõestas Focus veel kord, et pidurid on ekstraklassist.

Testiplatsil, kus auto saab julgelt ja ohutult ajada piirile palju lähemale kui teel, ilmneb Focusel tendents alajuhitavusele. Siiski on tegemist n-ö akadeemilist väärtust omava infoga: igapäevakiirustel ja neist ülegi on ST tasakaalus. Et esirattad libisema saada, tuleb arendada ringrajatempot.

Tehaseandmetest parem tulemus

Tava-Focusega võrreldes on ST-l 15 millimeetrit madalam kliirens ning jäigem vedrustus. Vedrud on 30 protsenti jäigemad, amortisaatorid samuti teistsuguse töökaraketeristikuga. Kere jäikust on suurendatud näiteks täiendava talaga esivedrustuse püstmike vahel.

Kiirenduskatsel teeb testitud ST tehasenäitajatele tuule alla. 0–100 km/h 6,3 sekundiga, pool sekundit kiirem kui tehniliste andmete lehel. Jah, siduripedaal ei ole nii järsk kui RS-il, kuid lülitus- ja lahutuspunkt on siiski konkreetne ning kohaltvõtt äärmiselt nobe. Täpne käiguvahetuski aitab mootori võimete rakendamisele kaasa.

Peale tavapäraste näidikute saab juht infot veel turborõhu ning õli temperatuuri ja rõhu kohta. Sportliku sõidu puhul on see muidugi oluline. Istmed hoiavad juhi järsematelgi käänakutel paigal, võimaldades kätel keskenduda roolitööle, mitte sundides end rooli küljes rippudes istmel hoidma. Jah, võib-olla võiksid istmed paikneda sportliku sõidu mõttes madalamal, kuid samas vähendaks see igapäevast kasutusmugavust.

Viisakas ja asjalik

ST-l on teinegi pool: tegu on asjaliku pereautoga, mis ei karista sõitjaid iga asfaldiaugu eest, justkui oleksid nemad kehvas teedehoolduses süüdi.

Auto on korraliku müraisolatsiooniga ega mörise-kumise tavalisel maanteesõidul nagu mõni higist ja verest nõretav spordihärg. Mootori hääl kostab küll mahlakalt sisse, kuid see on summutatud ning omamoodi viimistletud: kindlasti mitte võidusõiduauto müra ja plekivärin, mis pikapeale pea valutama paneb.

Väikese miinusega tuleb linnaliikluses siiski arvestada, nimelt on ST pöördering küllalt suur (11,7 meetrit). Parkimiskohad, kuhu tava-Focusega keeraks n-ö ühe võttega, nõuavad tagurdamist.

Küll aga on meeldivalt tsiviliseeritud auto sidur. See pole nn lüliti tüüpi, millega harjumine nõuab aega ja käsitsemine tähelepanu. Sidur pole muidugi ka mahtuniversaali oma, kuid sujuv sõit on vaevata võimalik ja foori tagant kohaltvõtt pole väljakutse.

Eesmised sportistmed on ühtaegu nii sportlikud kui mugavad. Need toetavad keha hästi, samas tagab kõrge asend mugava sisse- ja väljapääsu ka kogukamatele inimestele. Tagaiste on nagu kolme uksega tava-Focusel – ruumi jätkub. Pakiruumgi on sama suur nagu Focusel ikka ehk 385 liitrit, see on suurendatav tagaistmete arvelt.

Baasvarustus on rikkalik, alates juhiabidest ja turvapatjadest spoilerite ja vihmaandurini. Kolme uksega ST maksab 385 900 krooni, viie uksega on 9000 krooni kallim.

Kiirus ja sõidurõõm on ühendatud igapäevase kasutusmugavuse ja praktilisusega.

Hind ja varustus

Disain

Sõitjateruum

Mootor ja jõuülekanne

Sõiduomadused

Tehnilised andmed
Hind385 900 kr
MootorR-5 otto 2522 cm3
Võimsus166 kW (225 hj) 6000 p/min
Pöördemoment320 Nm 1600–4000 p/min
Käigukast6käiguline manuaalkäigukast
Tippkiirus241 km/h
Kiirendus6,8 s
Kütusekulu9,3 l / 100 km
Hooldevälp-
Varustus
ABSolemas
ESPolemas
Roolivõimendiolemas
Kesklukustusolemas
Konditsioneerolemas
Istmesoojendusolemas
Valueveljedolemas
Cd-mängijaolemas
El. aknad0
Turvapadjad6
Otsing salvestatud.
Edaspidi leiad selle otsinguväljalt.