Toyota hiigeldžiip elab edasi

maastikuvõimed, vedrustusmugavus, juhiabisüsteemid kolmas istmerida, plast­materjalid, kütusekulu

Nüüdsest üksnes V-8-mootoritega pakutav nn suur Toyota Land Cruiser on praegusel ajal poliitiliselt täiesti ebakorrektne nähtus, kuid ometi leidub hulganisti ostjaid, kes hindavad seda autot just maastikuvõimete pärast.

Tänavu Eesti ühe enimmüüdud auto, Toyota Land Cruiser 120 suurem vend kannab edaspidi indeksit Land Cruiser V8 (seni Land Cruiser 100) ja lubab tänu uutele tehnoloogiatele maastikuvõimekust, millele vähesed vastu saavad.

Paljudele eestlastele tuttavast Land Cruiser 120-st on uus V-8 tõesti tublisti suurem: 23 cm pikem, 10 cm laiem ja 6 cm kõrgem. Viie meetri pikkusena kuulub Toyota uudismudel kõige suuremate Euroopas müüdavate maastikuautode sekka ja ühtlasi pole midagi tagasihoidlikku tema hinnas: V8 on 120-st kaks korda kallim!

Hinnad alates 1,2 miljonist

Odavaim on V-8-diiselmootoriga mudel, mis maksab 1 199 990 krooni. Proovisõiduautol oli niigi põhjalikule varustusele lisaks DVD-navigatsioonisüsteem, tagurduskaamera ja katuseluuk, mis tõstsid hinna 1 267 200 kroonini. Vastav bensiinimootoriga mudel maksab 1 296 700 krooni.

Iseasi, kas keegi nii kalli autoga üldse söandab teedelt kõrvale keerata, kuid ajakirjanikel oli võimalus Land Cruiser V8 maastikuvõimeid proovida Valgamaal Tõrva lähedal asuvas liivakarjääris. Mahamärgitud rajal võttis V8 lahtisel liival muljetavaldavalt järske tõuse ja langusi ning liikus vähese vaevaga künklikul pinnasel, kus aeglustita linnadžiibid oleksid ammugi käed üles tõstnud.

Kuigi kividel, mudas ja vees jäi auto proovimata, annab ka karjäärikogemus tunnistust Land Cruiseri võimekusest. Raamile kinnituva vedrustuse käiku on suurendatud (ees 23, taga 24 cm), mis võimaldab ratastel pikemalt maapinnaga kontakti säilitada. Kui üks ratastest peaks õhku tõusma, suunab Torsen-keskdiferentsiaal veojõu sildade vahel ümber ning elektrooniliselt rakenduvad pidurid aeglustavad vastava silla läbilibisevat ratast.

Spetsiaalne ronimisrežiim

Mäest laskumise abiseade ei ole džiipidel ega maastikuautodel enam uudiseks, küll aga pakub Toyota Land Cruiser V8-le esimesena eriti raskele maastikule mõeldud ronimisrežiimi Crawl Control. Esialgu küll üksnes koos bensiinimootoriga pakutav juhiabisüsteem kontrollib mootori ja pidurite tööd, tagades raskel maastikul aeglase (1–5 km/h) edasiliikumise rattaid blokeerimata ja puksimata. Juhi ülesanne on üksnes rooli keerata.

Aasta-pooleteise möödudes on Crawl Control saadaval ka diiselmootoriga autodele, kuid oodata ei maksa reguleeritava kliirensiga aktiivvedrustust. See ei ole meie turul saadaval.

Toyota ütleb pressimaterjalides otse, et maastikuvõimed olid V8 arendamisel esma- ja mugavus teisejärguline. See eesmärk on ka saavutatud. Konarlik, pragunenud ja lausa auklik teepind on sõitjatest eeskujulikult isoleeritud ning ka kere kõikumine hoitakse talutavates piirides.

Viimane saavutati suhteliselt nutika lahenduse abil. Nimelt kasutatakse raske auto vedrustuses mitte tavapäraseid, vaid hüdraulika abil aktiveeritavad stabilisaatorivardaid. Maanteesõidul näiteks kurvi võttes on need töös ja üritavad rasket autot kaldumast hoida, maastikul seevastu jäävad stabilisaatorivardad deaktiveerituks ja võimaldavad ratastel üles-alla liikuda terve vedrustuse käigu ulatuses.

Kütust kulub ohtralt

Ei maantee- ega maastikusõidul pole suurt vahet, kas valida bensiini- (4,7 l, 288 hj) või diiselmootor (4,5 l, 265 hj). Bensiinimootor tundub äkilisem ja teeb paremat häält, numbrite järgi kiirendab diisel aga rasket autot paremini. Oma klassi võimsaim pole kumbki mootor, rivaalid (Cadillac, Hummer, Mercedes, Range Rover) pakuvad enam.

Kokkuvõttes paneb valiku diisel- ja bensiinimootori vahel paika kütusekulu. Kui bensiinimootoritel ei kukkunud pardaarvuti järgi keskmine kütusekulu proovisõidul kordagi alla 21 liitri 100 km kohta, siis diisel sai hakkama 15 liitriga. Pealegi on diiselauto baashind madalam.

Auto hind tuleb paraku uuesti meelde autosse istudes. Baasvarustus on küll täielik ja ka nahkpolster hinna sees, kuid armatuurlaual ja mujalgi avaras sõitjateruumis pruugitavad plastmaterjalid pole paremad kui Toyota Aurises või Avensises kasutatavad. Need autod on aga Land Cruiser V8-st kolm kuni kuus korda odavamad.

Kolmas istmerida ebamugav

Pettumuse valmistas ka kolmas istmerida. Pääs sinna on küll võrdlemisi hõlbus ning ka ruumi näikse jaguvat, kuid istumisasend on ülimalt ebamugav. Iste on väga madal ja põlved istudes seega tugevasti kõverdatud. Seejuures pole ebamugav mitte ainult täiskasvanutel, vaid ilmselt ka üle 10aastastel lastel.

Seega tekib küsimus, kas auto peab ikka nii suur olema, kui sellega rohkem kui viiekesi sõita ei saa. Luksusdžiipide ostjad Eestis vastavad kriitilisele küsimusele pikemalt mõtlemata jaatavalt ja muu ilmselt polegi oluline.

muljetavaldav maastikul ja auklikel teedel, aga janune, mitte nii kiire ja vähem luksuslik kui rivaalid.

Hind ja varustus

Disain

Sõitjateruum

Mootor ja jõuülekanne

Sõiduomadused

Tehnilised andmed
Hind1 267 200 kr
MootorV-8, diisel, 4461 cm3
Võimsus195 kW (265 hj) 3400 p/min
Pöördemoment650 Nm 1600–2600 p/min
Käigukast6käiguline automaatkäigukast
Tippkiirus210 km/h
Kiirendus8,2 s
Kütusekulu12,0/9,1/10,2 l / 100 km
Hooldevälp15 000 km
Varustus
ABSolemas
ESPolemas
Roolivõimendiolemas
Kesklukustusolemas
Konditsioneerolemas
Istmesoojendusolemas
Valueveljedolemas
Cd-mängijaolemas
El. aknad0
Turvapadjad12
Otsing salvestatud.
Edaspidi leiad selle otsinguväljalt.