Kass, kes kõnnib omapead

- -

Võrreldes teiste Jaguari mudelitega, kõnnib XF omapead nagu margi kaasmaalase Kiplingi kirjanduslik kass.

Rudyard Kiplingi ja Jaguari kaasmaalusega on aastal 2008 asjad keerulised. Tuntud inglise kirjanik ju sündis Indias, põline "inglane" Jaguar on aga läinud pärast aastaid Fordi kontsernis India ettevõtte Tata Motorsi omandusse.

Näiteks BMW 5. seeria, Audi A6, Mercedes-Benzi E-klassi ja Lexus GS-iga võistlevast XF-ist ei leia mingit nostalgitsemist, veel vähem kartust uuenduste ees. Võib-olla sai XF vana kooli Jaguari-meeste jaoks ehk liigagi raju välis- ja sisekujustusega, kuid samas peaksid need härrad olema juba kõigega harjunud. Pealegi, modernsusest hoolimata ei saa XF-i süüdistada kergluses ega odavas edvistamises.

Odavuse süüdistus ei pea paika muidugi ka sõna-sõnalt võttes, kuid samas tuleb tähele panna 769 000 krooni suuruses baashinnas sisalduvat. Ehkki kõrval toodud tehniliste andmete võrdlustabelis tundub XF ülekohtuselt kallis, sisaldub hinnas rohkem baasvarustust, mis loomulikult mõjutab ka maksumust.

Moodne sisustus

Nagu välimus selgelt vihjab, tigudiivanit XF-i sisemusest tõesti ei leia. Puitu on, nahka samuti, kuid kombineerituna omamoodi lakoonilise kujustuse ning alumiimiumitooni detailidega moodustub tervik, mis kutsub plaadimängijasse Frank Sinatra asemel hoopis Depeche Mode’i kauamängiva lükkama.

Start-nupule vajutades käivitub muidugi ka mootor, kuid mitte ainult. Surinal avanevad armatuurlauda peidetud ventilatsiooniavad ning nähtavale ilmub ka käigukasti juhtnupp. Tõepoolest, kuna lülitusi juhitakse niikuinii elektrooniliselt, milleks peaks autos olema käigukang? Piisab pöördlülitist, üks aste paremale on tagurpidikäik, kaks – vabakäik, kolm – sõidame, neli – sõidame sportlikult. Käike saab roolil asuvate labade abil ka käsitsi vahetada.

Mitu olulisemat funktsiooni, näiteks kliimaseadme juhtimine ja osa raadio seadistusvalikuid, on toodud otseteenuppudena roolile ja armatuurlauale, muud häälestused käivad puutetundliku ekraani vahendusel. Säärase süsteemi plussiks võrreldes nupp-ja-ekraan-süsteemiga on muidugi lihtne loogika – vajutan sinna, mida parasjagu vajan; miinuseks aga ekraani sagedane näpujälgedest puhastamise vajadus.

Ruumi jätkub nii ees kui tagaistujatele, pakiruumi mahuks märgitakse 540 liitrit. Selle kasutamist suuremate esemete veol piirab siiski väike laadimisava, kuid veidi leevendab läbilaadimisvõimalus. Pakiruumi luugi sulgemine aga osutub auto üldise rafineerituse taustal ootamatult rohmakaks. Et käsi mitte määrida, tuleb see kinni tõmmata kaane siseküljel asuvast nagast. Praktikas nõuab see jõulist ja samas välkkiiret tõmmet. Kui harjutada, tuleb välja, aga autol, mille käike valitakse pöördlüliti abil, võiks leiduda parem lahendus.

Tipptasemel juhitavus

Mootoreid leidub XF-i valikus neli: kolmeliitrine 238 hobujõudu arendav ottomootor, kaks samuti bensiini tarvitavat 4,2liitrist, üks vabalthingav, teine ülelaadimisega, võimsust vastavalt 298 ja 416 hobujõudu, ning võimsuselt tagasihoidlikuim, 207hobujõuline diisel.

Kõiki mootoreid kombineeritakse kuuekäigulise automaatkäigukastiga. Oma 435njuutonmeetrise pöördemomendiga annab V-6-diiselmootor XF-ile piisava dünaamika. Kuna testiauto läbisõit oli vaid mõnisada kilomeetrit, lisandub reipust sissesõiduga küllap veelgi. Mootori maneerid ehk käiguviimistlus ning heli klapivad auto olemusega. Sõitjate kõrvu ei kosta diislile iseloomulikku lõksuvat häält. Kiirendusel suudab turbodiisel lausa üllatavalt mahlaka meloodia kuuldavale tuua.

Keskmiseks kütusekuluks märgib tootja 7,5 liitrit, Autolehe prooviringil (tüüpiline, kuid muidugi mitte standardiseeritud sõit linnas ja maanteel) kujunes selleks 8,2 liitrit sajale kilomeetrile. XF-i juhitavus kuulub kõrgemasse klassi. Jaguari tagaveoline sedaan pakub maanteel pingevaba minekut, kuid liigub innukalt, ent samas hästi tasakaalustatuna ka kurvilisel teel. Aukudest XF just üle ei hõlju, kuid pole ka nii jäik, et sõit osutuks ebamugavaks.

Tänavusel esimesel mõõtmistega Autolehe testil säras XF ka pidurdukatsetel – nii efektiivsus, kuumakindlus kui doseeritavus kuuluvad tippklassi.

-

Hind ja varustus

Disain

Sõitjateruum

Mootor ja jõuülekanne

Sõiduomadused

Tehnilised andmed
Hind769 000 kr
MootorV-6, diisel, 2720 cm3
Võimsus152 kW (207 hj) 4000 p/min
Pöördemoment435 Nm 1900 p/min
Käigukast6käiguline automaatkäigukast
Tippkiirus229 km/h
Kiirendus8,2 s
Kütusekulu10,4/5,8/7,5 l/100 km
Hooldevälp20 000 km
Varustus
ABSolemas
ESPolemas
Roolivõimendiolemas
Kesklukustusolemas
Konditsioneerolemas
Istmesoojendusolemas
Valueveljedolemas
Cd-mängijaolemas
El. aknad0
Turvapadjad8
Otsing salvestatud.
Edaspidi leiad selle otsinguväljalt.