Kõlbas Bondile, kõlbab ka lihtrahvale?

disain, juhitavus, praktilisus tippmudeli suur kütusekulu

Vahepeal eestlaste rahvaautoks kippunud Ford Mondeo uue põlvkonna mudel pürib kõrgustesse. Auto, millega isegi salaagent James Bondil sõita kõlbas, peaks lihtrahvale ju väga hästi peale minema.

Ja tõenäoliselt lähebki, sest vähemalt väliselt on uus Mondeo väga edevaks timmitud. Kroomitud iluvõre ja suur õhuvõtuava, lennuka kujuga esituled ning efektsed tagatuled. Vana Mondeo suhteliselt igavast ilmest on üsna vähe järele jäänud, kuid samuti 2005. aasta ideeauto iosis kaunitest proportsioonidest. Iva on selles, et uue Mondeo disainielemendid võivad küll meeldida ja silma jääda, kuid tervikuna vaadates see ilus auto pole. Külgvaade ja tagaosa on liiga massiivsed ning isegi 17tollised rattad tunduvad auto all liiga väikesed.

Põhjus, miks uus mudel silmale suur tundub, on tegelikult lihtne: Mondeo ongi väga suur. Pikkuselt ei jää ta palju maha isegi 5. seeria BMW-st ja on esimesest Ford Scorpiost üle 10 cm pikem. Asjad aitab perspektiivi panna tõsiasi, et ega ka Volkswagen Passat või uus Renault Laguna palju väiksemad ole. Keskklassi autod on lihtsalt kasvanud nii suureks, et neid on juba imelik keskklassiks nimetada.

Autoostja jaoks tähendab see aga head uudist, sest praktiliselt sama raha eest saab järjest rohkem autot. Uue Mondeo hinnad algavad 288 900 kroonist ehk umbes samast, kus rivaalidelgi. Tegu on 1,6liitrise mudeliga, mis jõuab müügile septembris-oktoobris. Auto suurust arvestades märksa asjalikum valik on kaheliitrine (145 hj) mudel, mille hinnad algavad 324 900 kroonist. Baasvarustuses on muuseas stabiilsuskontroll ESP, turvakardinad ja juhi põlvede turvapadi, kahte tsooni töötav kliimaseade, istmesoojendused ja CD-raadio.

Diislivalikus on odavaim 100 hj 1,8liitrine (333 900 krooni), pakutakse ka sama mootori võimsamat 125hobujõulist versiooni (352 900 krooni) ja kaheliitrist 140 hj diislit (399 900 krooni). Testiautol oli aga hoopis 2,5liitrine 220 hj turbomootor, mille leiab ka sportliku Focus ST mootoriruumist. Selle jõuallikaga ühes tuleb ka Titanium-varustustase, mis lisab ülalloetletule veel 16tollised valuveljed, sportlikud esiistmed, värviekraaniga näidikud ja soojendusega tuuleklaasi. Hind on aga tippmudeli kohta üllatavalt soodne 406 900 krooni ehk vaid umbes 12 000 krooni võrra enam kui nimetatud Focus ST-l.

Siiski pole 220 hj Mondeo selline tulekera nagu sama mootoriga Focus. Pigem aitab viiesilindriline turbomootor paremini esile tõusta Mondeo kui suure ja soliidse auto iseloomul. Õigupoolest ei saagi aru, et tegu on turbomootoriga, sest see veab mõnusa jõuga juba väga madalatelt pööretelt. Pigem jääb mulje, nagu töötaks kapoti all vähemalt kuuesilindriline ja vabalthingav mootor, ka akustika viitab sellele.

Mondeole mõõdetud 0–100 km/h kiirendusaeg 8,1 sekundit jääb tehaseandmetele (7,5 s) selgelt alla ja viitab probleemile jõu mahapanekul. Paigalt kiirendades noogutab auto tugevalt, mass kandub esiratastelt tagumistele ja esirattad kaabivad tühja. Probleem võimendus märjal asfaldil, kus esirattad kippusid ootamatult kaapima isegi teise käiguga.

Jäigem vedrustus võimaldaks jõu paremini asfaldile panna, kuid sõidumugavuse arvelt. Igatahes praeguses seades on leitud hea kompromiss mugavuse ja teelpüsivuse vahel. Mondeo püsib kindlalt kurvides, kaldub küll pisut, ent reageerib elavalt juhi suunistele. Tempokamal sõidul ilmneb mõõdukas alajuhitavus, kuid stabiilsuskontroll ei reageeri selle tasandamisel õnneks üle. Kes lootsid Mondeo 2,5 T-st Focus ST laadset sportmudelit, peavad esialgu pettuma ja ära ootama tulevase, arvatavalt 300 hj sport-Mondeo. Praegune Mondeo on mõeldud siiski normaalsetele inimestele.

Viimased võivad aga olla üsna kerekad ja suurte pakkidega, sest ruumi on uues Mondeos tohutult. Võrdlus kunagise Scorpioga pole siingi kohatu: sõitjateruum on väga lai, jalaruumi jagub külluses ning 540liitrine pakiruum neelab tõepoolest peaaegu mida iganes. Kusjuures nutikas oleks soetada luukpärakerega Mondeo – see on sama kallis ja praktiliselt sama välimusega kui sedaan, kuid suur tagaluuk hõlbustab asjade laadimist tublisti. Olemas on ka universaal-Mondeo, mis maksab teistest sõltuvalt mootorist 7000–8000 krooni rohkem.

Sõltumata kerest avaldub sõitjateruumi kujunduses taas Mondeo püüd kõrgustesse. Vähemasti Titanium-mudelil on peened alumiiniumkaunistused keskkonsoolil ja ustel, spidomeetri ja tahhomeetri vahel ilutseb aga värviekraaniga infotabloo. Lähemalt uurides selgub siiski, et enamik alumiiniumikarva kaunististest on plast, kuid tervikuna on sõitjateruumis kasutatavad materjalid üsna kvaliteetsed. Mitte küll Passati tasemel, ent paremad kui Avensisel või Vectral.

Vahest ainult üks asi hoiab James Bondi fännist pereisa Mondeo 2,5 T roolist eemal. Mitte hind, sest see on väga konkurentsivõimeline, samuti kiirus- ja sõiduomadused. Takistuseks võib saada kütusekulu, mis kippus proovisõidul 13 l / 100 km kanti ja ja on suurevõitu ka tehaseandmetel (9,3 l / 100 km). Aga suured autod võtavadki ju palju bensiini!?

hästi juhitav ja praktiline pereauto

Hind ja varustus

Disain

Sõitjateruum

Mootor ja jõuülekanne

Sõiduomadused

Tehnilised andmed
Hind406 900 krooni
MootorR-5, turbo, 2521 cm³
Võimsus162 kW (220 hj) 5000 p/min
Pöördemoment320 Nm 1500–4800 p/min
Käigukast6käiguline automaatkäigukast
Tippkiirus245 km/h
Kiirendus7,5 s
Kütusekulu 13,6/6,8/9,3 l / 100 km
Hooldevälp20 000 km
Varustus
ABSolemas
ESPolemas
Roolivõimendiolemas
Kesklukustusolemas
Konditsioneerolemas
Istmesoojendusolemas
Valueveljedolemas
Cd-mängijaolemas
El. aknad4
Turvapadjad9
Otsing salvestatud.
Edaspidi leiad selle otsinguväljalt.