Panda täis üllatusi

mugav ja vaikne, avar sõitjateruum, hind pakiruumi luuk avatav vaid võtmega, kruusal ebakindel

Juba esimesed kilomeetrid Fiat Pandaga toovad kaks üllatust: auto on suurus- ja hinnaklassile ebatüüpiliselt vaikne ja mugav.

Üldiselt kehtib põhimõte, et saad selle, mille eest oled maksnud. Seega ei tasu baasmudelina napilt üle 100 000 krooni maksvalt sõidukilt liiga palju oodata. Panda paneb aga hinnanguid ümber vaatama: viimistletud sõiduomadused ja avar sõitjateruum suudavad üllatada juba enne testiplatsile siirdumist.

Ökonoomne mootor

Panda läbib ka auklikumad lõigud vedrustuse kolksudeta ning jätab sõitjad väiksematesse lohkudesse-muhkudesse pühendamata, samas kui nii väikestel sõidukitel on üldiselt komme need korraliku raamatupidaja täpsusega üle lugeda ja sõitjatele raporteerida. Vedrustuse üllatavalt pehme seade aga ei anna juhitavuskatsete eel põhjust ootusi kõrgele kruvida.

Põikekatset alustame üsna ettevaatlikult: kes see ikka viitsib mööda platsi laialipillutatud torbikuid kokku korjata, pealegi võivad kannatada saada ka ajavõtusüsteemi andurid. Kuid võta näpust, sisenemisekiirusega 55 km/h saab Panda hakkama sama kergelt nagu supermarketi parklas manööverdamisega. Ega’s midagi, anname hoogu juurde. Lõpuks kujuneb keskmiseks põikekatse läbimiskiiruseks 60 km/h ja slaalomis 57 km/h. Auto on selgelt alajuhitav, st libiseb esiratastega. Kere kaldumine on väljast vaadates üsna suur, kuid tänu väga head tuge pakkuvatele istmetele jääb roolis olles suuresti märkamata. Küll on põhjust norida roolitunnetuse üle, seda ka n-ö tavarežiimis, sest eelkõige järsemates pööretes kipub rool jääma ebamääraseks. Nupule City vajutades muutub roolimine sedavõrd kergeks, et parklas võib rooli lausa ühe sõrmega keerata. Maitse asi, kuid Autolehe testijad sõitsid ka linnas tavarežiimi kasutades. Mõneti kummaline ilming oli Panda tagaosa suhteliselt kerge libisemaminek kruusateel. Külglibisemist ei tekkinud, kuid hoiatusi anti mitmel korral; juhitavuskatsetel asfaldil midagi taolist ei toimunud. Kruusatee kiviklobin kostab autosse üsna valjult, kuid asfaldil on Panda lausa üllatavalt vaikne, seda ka maanteekiirusel ja hoolimata kõrgest kerest. Mootori hääl on hästi summutatud. 1,2liitrise 60 hobujõudu ja 102njuutonmeetrilist maksimaalset pöördemomenti arendav mootor suudab tootja andmetel kiirendada viiekäigulise manuaalkäigukastiga Panda sajakilomeetrise tunnikiiruseni 14 sekundiga, meie mõõdame 14,9. Sitkust jätkub ka möödasõitudeks. Momendihari on toodud väga madalale – lausa 2500 pöördele minutis. Ega kõige väiksem, 1,1-liitrine selles osas palju erine, maksimaalsed 88 njuutonmeetrit on saadaval 2750 pöördel minutis. Kuna puudub vajadus väikest mootorit suurtel pööretel kräunutada, on kütusekulu näitajad muidugi meeldivalt väikesed – 1,1-liitrisel keskmiselt 5,7 ja 1,2-sel 5,6 liitrit sajale kilomeetrile. See ei ole trükiviga: suurema töömahuga mootor ongi tootja andmetel ökonoomsem. Pidurdusseeria 100–0 km/h keskmise tulemuse üle (37 m) pole põhjust nuriseda, küll aga tuleb nentida, et tavapärase viiekatselise seeria lõpus kuumenesid pidurid sedavõrd, et pedaal muutus jala all märgatavalt pehmemaks ja ABSiga varustatud auto kiskus katsel mõnevõrra vasakule. Esiratastel on ketaspidurid (ei ole ventileeritavad), taga trummelpidurid.

Ruumi on piisavalt

Panda rõõmsates toonides sõitjateruum on õnnestunud luua sedavõrd avar, et parklas manööverdades võib end leida tarbetuid kaari joonistamas – auto on välismõõtmetelt palju väiksem, kui sees olles tundub. Manööverdamine on hõlbus ka tänu suurele klaaspinnale, mis pimedaid nurki peaaegu ei jätagi. Peeglid võiksid seevastu olla veidi suuremad.

Juhile vajalikud lülitid on suured ja käepärased, käigukangi küllalt ebatavaline asukoht eenduval keskkonsoolil mugav. Kätt ei pea roolilt kaugele viima ja vahetused on täpsed. Kahele reisijale mõeldud tagaistmelgi on ruumi piisavalt. Pakiruumi mahuks märgitakse 206 liitrit, kui autol on liigutatavad tagaistmed, saab seda suurendada 236 liitrini. Mõistagi on olemas võimalus keerata tagaistmete seljatoed alla. Miinusena tuleb märkida, et pakiruumi luuki saab avada vaid võtme abil väljast. Väikese auto puhul ei saa turvasüsteeme kuidagi tahaplaanile jätta, on ju kokkupõrke puhul lööki summutavad deformatsioonitsoonid ahtamad ja kaitsvat rauda vähem. Fiati teatel on uue Panda passiivturvalisuse süsteemide arendustöö taga 15 000 tundi matemaatilist modelleerimist, 80 kokkupõrkekatset, 70 simulatsiooni ja 140 testi komponentidele ja sõlmedele. Autosse saab paigaldada kuni kuus turvapatja (standardvarustuses siiski vaid juhi oma), eesmised turvavööd on varustatud pürotehniliste eelpingutitega. Kerestruktuuriga on püütud löögienergiat juhtida auto põhja all leiduvasse talade struktuuri, olulist rolli mängivad seejuures ka tugevad piilarid jms kereelemendid.

Auto hinna ja suurusklassi arvestades mugav ja vaikne sõiduk, mille eest ei küsita liiga kallist hinda.

Hind ja varustus

Disain

Sõitjateruum

Mootor ja jõuülekanne

Sõiduomadused

Tehnilised andmed
Hind125 000 krooni
MootorR-4, otto, 1242 cm³
Võimsus44 kW (60 hj) 5000 p/min
Pöördemoment102 Nm 2500 p/min
Käigukast5käiguline manuaalkäigukast
Tippkiirus155 km/h
Kiirendus14,0 s
Kütusekulu7,1 / 4,8 / 5,6 l / 100 km
Hooldevälp
Varustus
ABSolemas
ESPolemas
Roolivõimendiolemas
Kesklukustusolemas
Konditsioneerolemas
Istmesoojendusolemas
Valueveljedolemas
Cd-mängijaolemas
El. aknad2
Turvapadjad2
Otsing salvestatud.
Edaspidi leiad selle otsinguväljalt.