Nissanilt ei oleks seda oodanud ...

dünaamika, teelpüsivus, mitmekülgsus, hind väheeriline interjöör, mootorihääl

Nissan GT-R on uskumatult kiire auto. Isegi Porsche insenerid ei usu, kui kiire see tegelikult on. Autoleht sai 485hobujõulise sportauto kiirusest aimu Soome käänulistel asfaltteedel.

Kiirete sportautode tõeliseks mõõdupuuks peavad paljud asjatundjad ringiaega 20,8 km pikkusel Nürburgringi põhjasilmusel Saksamaal. Põhjusega roheliseks põrguks kutsutud ringrajal armastab eriti oma autosid katsetada Porsche, kuid üha enam ka mitte-Saksa ja isegi mitte-Euroopa tootjad.

Nissan on endiselt uhke oma Jaapani juurte üle, aga otsustas minna täispangale ja Porschele viimase n-ö kodurajal vastu astuda. Väga kiired autod läbivad 20,8 km paljude kurvide, pikkade painete ning suurte tõusude-langustega asfaldilindi vähem kui kaheksa minutiga. Uue GT-R-i ringiaeg 7:26,70 on pehmelt öeldes sensatsiooniline, asetudes samasse klassi selliste miljonidollariliste eksootidega nagu Ferrari Enzo, Pagani Zonda F ja Maserati MC12.

Paljud on Nissani ringiaja suhtes kahtlust avaldanud, Porsche nende seas ühe häälekamana. Siiski on ka sõltumatud mõõtmised näidanud, et GT-R edestab oma pearivaali Porsche 911 Turbot põhjasilmusel kümnekonna sekundiga, kuigi sama kiirelt kui Nissani katsesõitja, ei ole keegi teine GT-R-i piloteerinud.

Meie proovisõit ei toimunud paraku Nürburgringil ega ühelgi teisel ringrajal, vaid Helsingist pisut idas Porvoo ümbruse teedel. Kui arvestada, et needki olid väga käänulised, suurte tõusude-langustega, saaks Nürburgringiga isegi mingi paralleeli tõmmata. Kiirused jäid mõistagi kordi madalamaks, sest Porvoo politseinikud poleks tahtnud Eifeli mäestikus asuvast Nürburgringi põhjasilmusest ilmselt midagi kuulda.

Kiiruses pole kahtlust

GT-R-i kiiruses ei tekkinud aga korrakski kahtlust. Tegu on tõepoolest autoga, millega võib esimest korda sisse istudes kohe kiiresti sõita. Mitte selles mõttes, et võib kohe gaasi põhja vajutada – nii võimsa autoga pole see vähemasti esialgu tarvilik. Kuigi nelikveoline, jääb järsul kohaltvõtul haarduvust väheks isegi asfaldil, aga targasti toimetades näitab kiiruseosuti juba 3,8 sekundi järel 100 km/h.

Käiguvahetused käivad hoovakestega rooli küljes või käigukangi ette-taha nügides. Siduripedaali ei ole, sidureid juhib automaatika ning see tähendab, et GT-R-iga saab sõita ka täisautomaatrežiimis. Viimane on aga üsna igav (kuigi linnas mugav alternatiiv), sõidust täiel määral osa saamiseks tuleb käike ise vahetada.

Magus minek madalatel pööretel

Kiirus suureneb hetkega, möödasõidud toimuvad tavaautoga võrreldes justkui teises dimensioonis ning väga suurt vahet polegi, kas kasutada näiteks kolmandat või neljandat käiku. Suurim pöördemoment 588 Nm on kasutatav juba 3200 pöördel, mistõttu 3,8liitrine biturbo veab pööraselt juba madalatel pööretel. Kahe kõrgema käiguga olukord rahuneb, kuid kiirendus ei peatu Nissani väitel enne, kui kiiruseosuti vähemalt 310 km/h näitab.

Sellist lõbu me Porvoo politseile ei pakkunud, kuid kiiresti sõitsime küll. Siiski on üks asi kiiresti sõitmine, teine aga sõidu nautimine. Nagu Nissani müügimees Soomes ka ise võrdles, on GT-R-i roolis kohati tunne nagu mängiks Playstationiga mõnd kihutamismängu. Auto teeb täpselt seda, mida talle öeldakse, ja täpselt nii kiiresti, kui juht julgeb. Mitte, et GT-R ei oleks nauditav – tundub, et vaja on natuke rohkem harjumisaega, et õppida auto võimeid rohkem usaldama ja tunda end autoga ühtsena.

Mitmekülgselt andekas

Lisaks kiirestisõidule rõhutab Nissan GT-R-i sobivust ka igapäevaseks liiklemiseks kõikides liiklus- ja teeoludes. Päris linnaliiklusesse me ei sattunud, aga aeglaselt kannatab autoga sõita küll, käigukasti automaatrežiim on selleks sobivalt loid ning nähtavus ette-külgedele korralik. Isteasendki on üsna kõrge, mis on hea linnaliikluses, kuid vähem nauditav kiirsõidul.

Ruumi on kahele täiskasvanule ja ekstreemoludes veel kahele kääbusele tagaistmetel. Küll aga on sportauto kohta lausa harjumatult suur pakiruum, mille maht ei jää palju alla Nissan Qashqai omale.

Paraku ei saa liht-Nissanitega paralleele tõmbamata ka juhikoha kirjeldamisel, sest Porsche 911 või Audi R8 laadset taset GT-R ei paku. Üliinformatiivne värviekraan ning vedrustuse, käigukasti ja stabiilsuskontrolli seadistusnupud keskkonsoolil viitavad küll dünaamikale, aga samas kohtab ka lihtsat disaini ja tavalisi plastpindu, millega on harjunud ehk Chevrolet Corvette’i omanikud.

Corvette’iga võrdlus on asjakohane ka hinna suhtes. Mõned on kuulutanud Nissan GT-R-i superautode seas selle kümnendi suurimaks sooduspakkumiseks. Umbes 1,35 miljonit krooni on Nissani eest paljuvõitu, aga 485 hobujõu eest tõepoolest pigem vähe. Võrreldava dünaamikaga Ferrarid-Lamborghinid maksavad kordi rohkem, isegi pearivaal Porsche 911 Turbo on ligi miljon krooni kallim. 7liitrise mootoriga Corvette Z06 on hinna-dünaamika suhtelt lähedasim, aga vähem praktiline ja tavaoludes mitte nii kiire.

Peagi meie tänavatel

Praegu on Baltikumi tellitud kaheksa GT-R-i ja Soome veel üheksa lisaks. Ametlikult seda Eestist siiski osta ei saa, sest GT-R-i müüvad vaid eristaatuses diilerid, kes neid autosid ka hooldada-remontida oskavad. Lähim selline asubki Porvoos, kuid tellimuse saab esitada ka Eestis Fakto Auto kaudu. Ooteaeg on vähemalt aasta, nii et kiirsõiduhuvilised varugu pigem kannatust.

meeletult kiire sportauto, millega oskab igaüks kiiresti sõita, aga mis oma tõelise olemuse avab ajapikku.

Hind ja varustus

Disain

Sõitjateruum

Mootor ja jõuülekanne

Sõiduomadused

Tehnilised andmed
Hindu 1 350 000 krooni
MootorV-6, otto, 3799 cm³, biturbo
Võimsus357 kW (485 hj) 6400 p/min
Pöördemoment588 Nm 3200 p/min
Käigukast6käiguline robotkäigukast
Tippkiirus310 km/h
Kiirendus3,8 s
Kütusekuluk 12,4 l / 100 km
Hooldevälp10 000 km
Varustus
ABSolemas
ESPolemas
Roolivõimendiolemas
Kesklukustusolemas
Konditsioneerolemas
Istmesoojendusolemas
Valueveljedolemas
Cd-mängijaolemas
El. aknad2
Turvapadjad6
Otsing salvestatud.
Edaspidi leiad selle otsinguväljalt.