Esimene mõistlik elektriauto

reaalne elektriauto, kiirendus, sõiduomadused napp sõiduulatus, laadimisvõrgu puudumine

Peugeot iOn on praegu üks reaalsemaid elektriautosid selles mõttes, et see jõuab tuleval aastal tõepoolest Euroopas müügile ning selle soetamiseks ei tulegi välja käia ulmelisi summasid.

Elektri-Peugeot’ hind Eesti turul pole teada, kuid koduturul Prantsusmaal on iOni müügiskeem väga konkreetselt paika pandud. Elektriauto saab viieaastaseks perioodiks liisida 499 euro eest kuus. 7800 krooni tundub tillukese linnaauto eest esmapilgul röövimisena, kuid selles sisaldub ka viieaastane garantii ning hooldused.

Odavam kui bensiiniga sõita

Peugeot’ arvestuse järgi kujuneb ühe sõidukilomeetri hinnaks 2,3–3,1 krooni ehk kolm-neli korda vähem kui bensiiniautoga sõites (Prantsusmaa hinnad). Elektriauto ostjatena nähakse alguses riigiasutusi, omavalitsusi ja ettevõtteid, kes soovivad sedasi oma loodussäästlikkust demonstreerida. Isegi aastal 2020 olevat elektriautode ostjatest vaid kümnendik eraisikud, prognoosib Peugeot.

Õigupoolest sobiks iOn erakasutuseks suurepäraselt, eriti linna- ja ka linna lähiliikluses. Autosse istudes ja mootorit käivitades ei juhtu nagu midagi – ainult kiri „READY” (valmis) süttib armatuurlauas. Alles siis, kui kiirenduspedaalile suruda, hakkab midagi juhtuma – iOn võtab hääletult paigalt.

Kohaltvõtt on nauditavalt reibas ja kiirendus lineaarne. iOn on elektriauto kohta kerge (tühimass 1120 kg), mis ühes 180 Nm pöördemomendiga tagabki toreda kiirenduse. Eriti magus on minek umbes vahemikus 30–60 km/h, mil elektriauto kiirendab paremini kui näiteks 156 hj bensiinimootoriga Peugeot 207 kolmandal käigul. Suurematel kiirustel hääbub kiirendus tuntavalt, kuigi proovisõidul Prantsusmaal saime kinnitust ka iOni tippkiirusele 130 km/h.

Kiiruse poolest kannataks elektri-Peugeot’ga seega ka maanteel sõita, ent suur kiirus mõjub akudele teadupärast laastavalt. Optimaalsetes tingimustes lubab Peugeot iOni sõiduulatuseks ühe laadimisega 150 km. See on tubli näitaja ja isegi natuke parem kui sõsarautol Mitsubishi i-MIEV.

Kaheldav sõiduulatus

Et akudest 150 km tõesti kätte saada, ei tohiks kasutada kliimaseadet ega soojendust, tuleks sõita linnas ja sobivalt jaheda ilmaga. Ainuüksi sõidustiil võib vähendada sõiduulatust poole võrra. Näiteks alaneb sõiduulatus 75 kilomeetrini, kui sõita ummikus keskmise kiirusega 15 km/h ja kasutada kliimaseadet. Sama kauaks jagub akudest ka siis, kui sõita kiirteel 115 km/h ja kasutada soojendust.

Proovisõidul me akudele armu ei andnud ja sõitsime sama innukalt nagu sõidaks tavalise sisepõlemismootoriga autoga. Nagu mainitud, sattusime korra ka kiirteele. Läbitud kilomeetrite jooksul saime kinnitust, et isegi kui 150 km saavutamine ühe laadimisega on keerukas, siis sama keeruline on akud vähem kui 75 kilomeetriga tühjaks sõita. See on hea uudis, sest enamik päevasõite jääb Euroopas lühemaks kui 60 km.

Akude laadimiseks tavalisest kodusest vooluvõrgust kulub kuus tundi. Kiirlaadur, millesarnaseid Eestis siiani ei eksisteeri, suudab poole akuenergiast taastada vaid 15 minuti jooksul. Kogu akukomplekti elueaks hindab Peugeot 150 000 km ehk 10 aastat.

pädev elektriauto, mis sobiks linnasõiduks ideaalselt, kui selle hind kujuneks mõistlikuks.

Hind ja varustus

Disain

Sõitjateruum

Mootor ja jõuülekanne

Sõiduomadused

Tehnilised andmed
Hindpole teada (vt tekst)
Mootorelektrimootor
Võimsus47 kW (64 hj) 3500–8000 p/min
Pöördemoment180 Nm 0–2000 p/min
Käigukastautomaatkäigukast
Tippkiirus130 km/h
Kiirendus15,9 s
Kütusekulu2,3–3,1 krooni / km
Hooldevälpteadmata
Varustus
ABSolemas
ESPolemas
Roolivõimendiolemas
Kesklukustusolemas
Konditsioneerolemas
Istmesoojendusolemas
Valueveljedolemas
Cd-mängijaolemas
El. aknad4
Turvapadjad8
Otsing salvestatud.
Edaspidi leiad selle otsinguväljalt.