Vastuoluline tulevikuauto

disain, sõidab pikalt elektriliselt, mugav ja vaikne kallis, vedel rool, sisematerjalid, bensiiniga sõites pole säästlik

Opel Ampera pole küll päris elektriauto, nagu Opel seda kangesti näidata sooviks, kuid senistest hübriidi-lahendustest parimaks võib seda pidada küll.

Opel Ampera ja selle samuti Euroopas müügile jõudev kaim Chevrolet Volt on ühesuguse tehnikaga: 1,4liitrist bensiini- ning koguni kahe elektrimootoriga. Puhtalt akude jõul suudab Ampera läbida 60–80 kilomeetrit ning kui need on tühjaks saanud, veel üle 400 kilomeetri bensiini põletades. Kuid isegi siis ei sõida Ampera tavaauto kombel, sest bensiinimootorist toodetavat energiat töötleb ümber teine/pisem elektrimootor, mis auto liikuma lükkab.

Nii soovibki Opel Amperat näidata kui puhast elektriautot, rõhudes väitele, et auto sõidab alati elektriliselt. Ometi pole see päris tõsi, sest mingitel tingimustel ühendatakse (näiteks suurel kiirusel ja tühjade akude korral) bensiinimootor ikkagi ka otse vedavate ratastega.

Sellise vassimise põhjus peitub kahtlemata riikide maksu- ja toetussüsteemides. Kompenseeritakse ju Eestiski riigi poolt kuni pool elektriauto hinnast, hübriidautol aga mitte. Ning kui arvestada, et Ampera eest küsitakse orineteeruvalt 43 000 eurot, tähendab see, et ilma tugeva rahasüstita jääb Ampera enamiku ostjate valikuvariantide hulgast kindlalt välja.

Võimas elektrimootor

Salata ei saa aga, et Ampera keerukas tehnika väärib imetlemist, sest esiteks ühendab see seniste elektri- ja hübriidautode parimad küljed ning teiseks toimib tõeliselt hästiõlitatuid tervikuna. Ehk kui praegused pistikuhübriidid suudavad ainult elektriga sõita vaid paar kilomeetrit ning elektriautod jäävad tee äärde ammu enne, kui Tallinnast startides Tartu maakond paistma hakkab, siis Ampera jõuab täis akudega Annasse ning lõpuks tankimata veel Tartust Tallinnasse tagasigi. Opel väidab, et enam kui 80 protsenti juhtidest sõidavad päevas alla 60 kilomeetri ning saavad tavaliselt Amperaga hakkama üldse bensiini pruukimata.

Proovisõidul läbi viidud öko-võistluses suutsid ajakirjanikest osavamad tõesti üle 80 kilomeetri elektriliselt sõita, nii ei tohiks 60–70 kilomeetrit ühelegi juhile eriliseks probleemiks olla. Tühjade akude laadimine võtab aega umbes neli tundi.

Et Ampera elektrimootor on võimas – 111 kW / 151 hj ning annab 370 Nm pöördemomenti, ei ole ühtki etteheidet ka dünaamikale. Väiksematel kiirustel kiirendab Ampera päris sportlikult, maanteel annab selle suur, lausa 1700 kg mass juba veidi tunda. Kui akud tühjaks saavad, hakkab vaikse surinaga tööle bensiinimootor, kuid selle käitumine pole päris sama nagu tava-autol. Kui muidu on gaasivajutus-mootorimüra ja auto kiiruse muutumine omavahel seoses, siis Ampera müriseb vähemalt paarisaja kilomeetri pikkuse proovisõidu põhjal sõitjaile mõistmatus rütmis. Nii juhib elektri- ja bensiinimootori ning ülekande vahelist töörütmi tõesti elektroonika, mitte juht.

Keerukate algoritmide põhjal on Opel välja arvestanud, et Ampera alternatiivne keskmine kütusekulu on vähem kui 1,6 l / 100 km. Praktikas on sõit odav tõesti siis, kui liigutakse peamiselt akudest saadava energiaga, bensiinimootori rakendudes enam erilist säästu loota pole. Peab ju 1,4liitrine jõuallikas vedama väga rasket autot ning seda veel läbi ühe vahemehe – elektrimootori. Proovisõidul näitas Ampera pardaarvuti keskmist kütusekulu sõltuvalt juhi sõidumaneerist ja muudest tingimustest 6-7 l / 100 km. Pole just vähe.

Mugav ja vaikne sõit

Ampera sõitjateruum on efektse disaini, suurte värviliste ekraanidega ning väga vaikne (kui bensiinimootor ei tööta). Mõnes kohas saab küll näpuga näidata odavate materjalide peale ning tagumine iste on vormitud kahele: põhja alla istmete vahele on paigutatud akud. Ka võiks tagaiste ruumikam olla, pikemat kasvu reisija lööb pea vastu lage või tagumist akent ära.

Kiidusõnu teenib mugav vedrustus, auke ületab Ampera tõeliselt sujuvalt. Suur mass tuletab end meelde aga kurvides ning samuti üle suuremate lainete sõites: raske auto inerts muudab liikumise õõtsuvaks ja raskepäraseks. Tundlikum võiks olla rool, linnakiirustel on see tugevalt ülevõimendatud.

kui pikki maanteesõite ei tee, säästab Opeli hübriidiga tõhusalt. Kõrge hind ähvardab Ampera meil siiski nišiautoks jätta. NB! Kirjutamise ajal puudus detailne varustusinfo.

Hind ja varustus

Disain

Sõitjateruum

Mootor ja jõuülekanne

Sõiduomadused

Tehnilised andmed
Hindu 42 900 eurot (671 239 krooni)
MootorR-4, otto, 1398 cm³, elektrimootor
Võimsus63 kW (86 hj) 4800 p/min, elektrimootor 111 kW / 151 hj
Pöördemoment130 Nm 4250 p/min, elektrimootor 370 Nm
Käigukastplanetaarkäigukast, astmeta
Tippkiirus161 km/h
Kiirendusu 9 s
Kütusekulualla 1,6 l / 100 km
Hooldevälp30 000 km
Varustus
ABSolemas
ESPolemas
Roolivõimendiolemas
Kesklukustusolemas
Konditsioneerolemas
Istmesoojendusolemas
Valueveljedolemas
Cd-mängijaolemas
El. aknad4
Turvapadjad8
Otsing salvestatud.
Edaspidi leiad selle otsinguväljalt.