Lähituleviku linnasõiduk

kontseptsioon, hind, võimekus linnasõidul jäik vedrustus, vähe panipaiku

Renault Twizyga sõitmine on lustakas kogemus. Varasuvisel proovisõidul Ibiza saarel süvenes aegamisi veendumus, et lähituleviku linnaliikur võikski just selline olla – ka neile, kes seni autodega harjunud.

Twizyt võiks nimetada neljarattaliseks elektrisõidukiks, sest auto mõõtu ta kuidagi välja ei anna. Esiteks on ta kole väike (palju väiksem kui Smart või Toyota iQ), teiseks mugavuselt pigem mopeedi tasemel – küttesüsteemi pole, külgaknaid pole, isegi uksed kuuluvad lisavarustusse. Sellest hoolimata paneb 1,4eurone bensiiniliiter mõtlema, et tulevikus oleks päris tore linnasõite just Twizyga teha. Ja see poleks üldsegi kehv tulevik.

Et Twizy pole auto, ei küsita selle eest ka auto hinda – kuigi tegu on elektrisõidukiga. Prantsusmaal algavad pisi-Renault hinnad 6990 eurost. Sel puhul on tegu 5 hj Twizyga, mis sõidab kuni 45 km/h. Autojuhiluba sellega sõitmiseks vaja polegi. Viimast eeldab 17 hj versioon, mis „kihutab” kuni 80 km/h. Selle hinnad algavad 7690 eurost, kusjuures ette-üles avanevad uksed tuleb 590 euro eest juurde osta. Sellise Twizyga toimus ka lõviosa proovisõitudest.

Sõita saab kahekesi – reisija iste asub juhiistme taga. Tõsi, see reisija peab päris painduv olema, sest tagaistmele ronimine on ülimalt tülikas. Ruumipuuduse üle seal eriti kurta ei saagi, küll aga isteasendi üle. See on nimelt rõhutatult mehelik ehk jalad tuleb ümber esiistme tugevalt harki ajada.

Sõitma hakates on esimene tunne selline, nagu oleks taburetile rattad alla kruvitud. Tegelikkuses on siiski ka turvalisusele mõeldud, sest juhile on olemas nii turvapadi kui ka turvavöö. Tegelikult suisa kaks turvavööd, väiksem neist üle parema õla, et juht külgkokkupõrke korral autost paremale poole välja ei paiskuks.

Väike elektrimootor piniseb tagaistme all ja kiirendab Twizyt täitsa kenasti. Linnakiirus saabub sama kiiresti kui mopeediga sõites ning linnakiirusel tunnebki Twizy ennast kõige paremini. Vedrustus on konarustel ülijäik – raputab kõvasti ja paneb uksed ning muud plastdetailid kriuksuma. Lamavate politseinike ees tuleb kiirust tublisti vähendada, sest muidu saavad sõitjad tagapalgeile tugeva mütsu. See ei ole meeldiv.

Kombinatsioonis jäiga vedrustuse ja 474 kg tühimassiga (sh 100 kg akusid) võiks oodata sportlikku juhitavust, kuid päris kardilikult Twizy ei sõida – ilmselt turvakaalutlustel. Rool on tehisliku tunnetusega ja rehvid lähevad innukat kurvisõitu proovides varakult libisema. Stabiilsuskontrolli ega ABSi Twizyl mõistagi pole ning ega neid vaja polegi – tavasõiduks on see piisavalt hea teelpüsivusega.

Üle väga pika aja sai proovisõidul ka sõiduki tippkiirus järele proovitud. Asulateedelt suuremale maanteele jõudes tekkis esmalt ülimalt kõhe tunne. Kui Twizy juhikohalt vaadates tundub isegi Seat Ibiza hiiglaslikuna, siis täismõõdus raskeveok ajas tõesti hirmu nahka. Kiiruse 70 km/h kogub Twizy üsna kiiresti ja elektrimootor teeb seejuures vägevat pininat. Peagi saabub ka piirkiirus 80 km/h ja tuulemüha suudab mõnevõrra mootori meeletut pinisemist summutada. Aga mõnus ega turvaline 80 km/h küll ei tundunud, pigem sobib Twizy hädapäraseks maanteesõiduks. Mõnusaim kulgemiskiirus tundus jäävat 65–70 km/h vahele, mis Ibiza käänulistel mägiteedel oli igati sobilik.

Aga kui sobilik oleks Twizy Eesti oludesse? Ninatarkadele tuleks kohe öelda, et aastaringseks kasutamiseks ei ole see mõeldudki – küttesüsteem ja isegi ukseklaasid ju puuduvad. Suvel seevastu ei tohiks probleeme olla – suurema vihmasaju hoiab katus ju sõitjatest kenasti eemal. Ja parkimine on nagu lapsemäng. Norida saab panipaikade vähesuse üle, kuid üksi sõites mahub tagaistmele päris pirakas poekott. Kahekesi tuleb suuremad asjad koju jätta, kuigi tagaistme taga asuvasse pilusse õnnestuks ehk sülearvuti pressida. Pudi-padi saab hoida väikestes panipaikades kummalgi pool rooli, parempoolne neist on ka lukustatav.

Kui Twizy tundub suvise linnasõidukina ahvatlev, siis riigipoolse toetuskavaga muutuks see veel ahvatlevamaks, kui sõiduki hinnast pool veel maha arvata. 4000 eurot kõlab ju vägagi apetiitselt? Siiski tuleb hinnale juurde arvestada akude liising, mis tuleb Prantsusmaal sõltuvalt paketist 50–72 eurot kuus. Seega päris tasuta Twizyga sõita ei saa, sõidulust on aga garanteeritud.

Renault võiks Twizy ka Eestis müügile tuua. Tegu on lustaka suvise linnasõidukiga, mis aitaks autosõiduga võrreldes ka raha kokku hoida.

Hind ja varustus

Disain

Sõitjateruum

Mootor ja jõuülekanne

Sõiduomadused

Tehnilised andmed
Hind8490 € (Prantsusmaal)
Mootorelektrimootor
Võimsus13 kW (17 hj)
Pöördemoment57 Nm 0–2100 p/min
Käigukastpuudub
Tippkiirus80 km/h
Kiirendusei ole võimalik
Kütusekulu63 Wh/km
Hooldevälp30 000 km
Varustus
ABSolemas
ESPolemas
Roolivõimendiolemas
Kesklukustusolemas
Konditsioneerolemas
Istmesoojendusolemas
Valueveljedolemas
Cd-mängijaolemas
El. aknad0
Turvapadjad1
Otsing salvestatud.
Edaspidi leiad selle otsinguväljalt.