Palju sõidad, lõpuks võidad

Surugaasimootoriga Fiat Doblò on diiselversioonist tublisti kallim, kuid tänu gaasi odavusele jõuad palju sõites lõpuks ikkagi plussi.

Surugaasi- ehk CNG- (compressed natural gas) tanklaid on Eestis vaid kaks (Tallinnas Suur-Sõjamäe 56a ja Tartus Tähe 135e), kuid tolle üsna odava kütusega töötavaid autosid on meil võimude teatel liikvel juba 96 (2011. aastal osteti neid 39, mullu 32) ning mudelivalik aina laieneb.

Üks uustulnukas on Fiati väikekaubik Doblò Cargo ja selle viie- kuni seitsmekohaline mahtautoversioon Combi, mille 1,4liitrine turbomootor on tehases seadistatud gaasitoitele. Sadakond kilo kaaluvasse balloonikomplekti mahub 16,15 kg gaasi, millega Doblò sõidab linnas ligi 250 ning maanteel 400 km. Lisaks on külmkäivituseks ning hädavaruks 22 liitrit bensiini.

12kraadise külmaga käivitub gaasi-Doblò poolest pöördest, vilgutades reisiarvestiekraanil bensiini kasutamise märgiks tankurikujutist. Gaasitoitele lülitub mootor automaatselt, kuid kütust saab valida ka lülitiga.

Väikese mootori hääl on kare ning külmana lisanduvad kerged vibratsioonihood. Tühjalt üle 1500 kg kaaluva auto edasiviimine on mootori jaoks paras katsumus. Alla 2000 p/min valitseb jõuetus, kuid pikapeale saab Doblò hoo sisse ning sellega vähemalt linna vahel teistele jalgu ei jää. Pakasega saadab kiirendusi aurupilv, mis tundub hulga suurem kui bensiiniautodel. Aga gaasi põlemisel pidavatki eralduma vaid veeaur ja CO2.

Käigud lülituvad kergelt, see on hea, sest paremale käele jätkub tööd kuhjaga. Korralikult koormatud mootor annab küllaga sooja, mistap Doblòs ei pea lõdisema. Tänu suurtele akendele ja peeglitele on manööverdada lihtne.

Juht imestab vaid mõne „ergonoomikakiiksu” üle. Näiteks on gaasiauto puhul veider, et bensiinikogust näitab tavapärane suur näidik, gaasivaru suurust aga vaid tilluke tulpdiagramm LCD-ekraanil.

Pakase ning paljude külmkäivitustega ainult linnas läbitud 170 kilomeetri järel hõõgus Doblò gaasinäidiku viimane tulp – äkki oleks saanud 200 km täis venitada? Soojema ilmaga on ametlik kulunorm seega küllap saavutatav.

Gaasikaubik Doblò Cargo on sarnaseima võimsusega diiselmudelist (105 hj 1,6 M-Jet) 2640 eurot kallim (17 400 vs. 14 760 €). Autode ametliku keskmise kütusekulu järgi (diislil 5,2 l ja CNG- Doblòl 4,9 kg / 100 km) ning diislikütuse liitrihinnaks 1,349 ja gaasi kilohinnaks 0,779 € võttes selgub, et hinnavahe teeniks tasa ligi 83 000 kilomeetriga. Arvestama peab gaasiauto ühe miinusega (lisaks olematule tanklavõrgule) – diisli kuni 1000 kõrval jääb CNG-Doblo kandevõime laeks 905 kg.

Viiekohalise Combi puhul on gaasi- ja diiselauto hinnavahe miskipärast vaid 1440 €, mistap tasuvusmaa kahaneb 45 100 kilomeetrini. Selgi juhul peab leppima kasinama kandevõimega (lisaks viiele inimesele vastavalt 253 ja 363 kg).

Tibake raha võidab gaasiauto omanik hoolduses (150 000 km jooksul ligi 100 €), kuid peab samas seal käima sagedamini (välp 30 000 km diisli 35 000 vastu).

Doblò alghind tähendab ülinappi varustust (näiteks ainult üht turvapatja) – ESP, kliimaseadme, turvapatjade-kardinate, istmesoojenduse jms lisamine virutab otsa mitu tuhat eurot.

Fiati müüja United Motorsi teatel lisandub CNG-autode rivvi järgmisena suurem kaubik Ducato.

kui sõitmist palju, aga seda vaid maagaasitanklate läheduses, tasub kalli CNG-Doblò ost ära.

Hind ja varustus

Disain

Sõitjateruum

Mootor ja jõuülekanne

Sõiduomadused

Tehnilised andmed
Hind18 960 €
MootorR-4 otto, turbo 1368 cm³
Võimsus88 kW (120 hj) 5000 p/min
Pöördemoment206 Nm 2000 p/min
Käigukast6k. käsikast
Tippkiirus172 km/h
Kiirendus12,3 s
Kütusekulu6,5/4/4,9 kg / 100 km
Hooldevälp30 000 km
Varustus
ABSolemas
ESPolemas
Roolivõimendiolemas
Kesklukustusolemas
Konditsioneerolemas
Istmesoojendusolemas
Valueveljedolemas
Cd-mängijaolemas
El. aknad2
Turvapadjad1
Otsing salvestatud.
Edaspidi leiad selle otsinguväljalt.