Fiesta ST ei vea alt

Ford Fiesta sportversioon ST on just nii tormakas ja vilgas, kui selline auto olema peaks, ning kõige tipuks teeb turbomootor veel ka üllatavalt kurja häält.

Fordi väikeauto Fiesta naudib siiani üleilmset müügimenu, kuigi selle esmaesitlusest on möödas juba viis aastat. Mullu kerkis Fiesta 723 310 kaubaks läinud autoga maailma enimostetud väikeautoks ning sama tiitli pälvis see ka Euroopas (306 405 autot).

Sama hoogsalt on lahti läinud ka kõigi aegade kiireima ja võimsaima Fiesta, 1,6liitrise turbomootoriga ST müük. „Eelkõige tänu Suurbritannia, Saksamaa ja Šveitsi ostjatele kogunes tellimusi paari kuuga üle 3000. Tehas suudab päevas toota 60–70 autot ning kõik need on juba ette ära müüdud. Sestap võib Eestisse autot tellides ooteaeg venida paari kuuni,” ütleb Fordi Euroopa sportautoosakonna peainsener Jürgen Gagstatter Autolehele.

Fiesta ST sündis tüüpilise „GTI retsepti” järgi. Väikese luukpära kapoti alla mahutati bensiini otsepritse ning muudetavate sisse- ja väljalaskeklapifaasidega 1,6liitrine turbomootor, mille 182 hobujõust märkimisväärsemgi on laias pööretevahemikus saadaolev maksimaalne pöördemoment. Vedrud-amortisaatorid asendati jäigematega, kliirensit kärbiti 15 mm, pidurid said võimsamad (erinevalt tava-Fiestadest on ka tagasillal kettad) ning autot hoiavad asfaldi küljes 205/40 R17 mõõdus rehvid.

„Fiesta keret tugevdama ei hakatud, sest see on piisavalt jäik ka nii võimsa koosluse jaoks,” ütleb Gagstatter. Küll vahetati välja esikäänmikud, mis muudavad esiveolise auto olemust märgatavalt: pöördel või kurvis kõvasti gaasi andes ei hakka rool juhi käes loperdama ja auto omapäi suunda otsima, vaid ST käitub peaaegu tagaveolise neutraalsusega. Oma panuse eelmainitud tulemusse annab ka elektrooniline abimees, mis alajuhitavuse vähendamise ja sõidustabiilsuse suurendamise nimel pidurdab vajadusel kergelt sisekurvi esiratast.

Sport-Fiesta välimuse viimistlevad suurte rataste ja madalama vedrustuse kõrval tagaspoiler ja -difuusor, kaheharuline summutiots, küljekarbilaiendid ning agressiivsemaks kujundatud esikaitseraud. Sõitjateruumis tõmbavad põhitähelepanu Recaro korvistmed, hästi kätteistuvaks kujundatud rool ning metalsed pedaalikatted.

„Euroopas müüakse Fiesta ST-d ainult kolmeukselisena, USAs aga viie uksega. Fordi hinnangul pole viimase järele Euroopas piisavalt nõudlust, et seda ka siin pakkuda,” nendib Gagstatter.

Olles end laadinud ST kõrgete külgtugedega korvistmesse (väikeses autos tundub iste kuidagi kohatult suur) ja vajutanud käivitusnuppu, läheb möll lahti. Väike turbomootor möriseb juba tühikäigul tõredalt ning madalatel pööretel kiirendades manab esile vapustava sisselaskekorina. Keskmistel pööretel mootorimuusika pisut taltub, et 5000 p/min juures rajuks karjeks paisuda. Kui aken juhtub lahti olema, kuuleb juht lisaks igal käiguvahetusel turbokompressori pumbatava õhu kohinat, kui ülelaskeklapp selle atmosfääri paiskab. On see vast kokku vägev muusika!

Elektrivõimendiga rool on kerge ja täpne, kuus käiku vahetuvad peaaegu mõtte jõul ning auto istub teel täpselt nii nagu peab, raputades sõitjaid tuntavalt isegi Kölni suhteliselt siledatel tänavatel. Noh, aga sellise auto puhul teisiti polekski mõeldav!

Autobahn’il ei mahtunud päise päeva tiheda liikluse seas eriti lustima, kuid 170 km/h sähvas ST spidomeetrile nagu möödaminnes. Kurvis püsib ST kursil kindlalt ning ESP sekkumiseni autot asfaldil viia ei õnnestunud. Talvel tõotab Fiesta juhti lõbustada sellega, et ESP saab nii osaliselt kui ka täielikult välja lülitada ning klassikaline mehaaniline käsipidur aitab siis pöördeid soovi korral lõbusamaks muuta.

Fiesta ST alghind 20 100 eurot pole auto varustust ja konkurentide hindu arvestades paha, kuid praegu pakutakse lisaks 1560eurost allahindlust. See lubab varustusse valida näiteks asjalikult töötava navigatsiooniseadme ja parema muusikamasina, kiirushoidiku, signalisatsiooni ja metallikvärvi ning saada auto ikka kätte peaaegu alghinnaga.

Vahva mineku ja häälega väike sportauto, kuhu mahub neli täiskasvanut.

Hind ja varustus

Disain

Sõitjateruum

Mootor ja jõuülekanne

Sõiduomadused

Tehnilised andmed
Hind20 100 €
MootorR-4 otto, turbo 1596 cm3
Võimsus134 kW (182 hj) 5700 p/min
Pöördemoment240 Nm 1600–5000 p/min
Käigukastkuuekäiguline käsikast
Tippkiirus220 km/h
Kiirendus6,9 s
Kütusekuluk 5,9 l/100 km
Hooldevälp20 000 km või kord aastas
Varustus
ABSolemas
ESPolemas
Roolivõimendiolemas
Kesklukustusolemas
Konditsioneerolemas
Istmesoojendusolemas
Valueveljedolemas
Cd-mängijaolemas
El. aknad2
Turvapadjad7
Otsing salvestatud.
Edaspidi leiad selle otsinguväljalt.