Kas järgmiseks tuleb mahtuniversaal?

Möödas on aeg, kui 3. seeria BMW tähendas automaatselt väikest särtsakat sedaani või kupeed. Uus 3. seeria GT on hoopis pikendatud telgede vahe ja suurema kliirensiga luukpära, millel sportlike sõiduomaduste asemel esikohal ruumikus tagaistmel.

Sarnaselt teiste autotootjatega on ka BMW omandanud kunsti valmistada hõlpmodifitseeritavaid platvorme, mille telgede vahet saab lihtsa vaevaga pikendada-lühendada ning millele saab vähese kuluga ehitada igasuguse kujuga keresid. Kõige tipuks on tagaveo kõrval valikus veel ka nelikvedu. Eesmärk on lihtne: nii suudetakse täita kõikvõimalikud turunišid ning mõnel puhul jääb mulje, et mudeliversioone valmistatakse juba lausa põhimõttel „Proovime – äkki läheb kellelgi ka sellist autot tarvis?”.

Sestap jääb Autoleht pikisilmi ootama ka 3. seeria mahtuniversaali ja pikapit, sest sedaan, kupee, universaal ja luukpära on juba olemas.

Sarnaselt 5. seeria luukpäraga nimetab BMW ka 3. seeria oma Gran Turismoks (GT), mis viitab auto sobivusele pikaks reisiks.

Tõepoolest, tavalise „kolmese” omast tervelt 11 cm pikem telgede vahe (292 cm) tekitab tagaistme ette sellise jalgeruumi, et võrdlus vorstikujuliseks venitatud Škoda Superbi omaga peab täiesti paika. Isegi siis, kui esiiste on lastud madalaimasse asendisse, mahuvad kinganinad ikka esiistme alla ning jalad saab päris pikalt välja sirutada. Väidetavalt ületavat jalgeruum koguni 5. seeria sedaani oma. Pearuumi on GT tagaistmel sama palju kui sedaanis – näiteks 170 cm pikkusel istujal mahub rusikas pea ja lae vahele.

GT pakiruumi maht ületab tavaolukorras sedaani oma vaid napilt (520 vs. 480 l), kuid tagaistme kolmeosalise leeni langetamine suurendab veoseruumi 1,6 kuupmeetrini. Pakiruumi põhi on üsna kõrgel ja tagaluuk avaneb-sulgub elektriajamiga, vajudes kinni „mittepreemiumliku“ mürtsatusega.

Sedaani omast suurem kliirens (165 mm 140 asemel) teeb autosse istumise pisut mugavamaks ning lisab hingerahu hanges sõitmisel, kuid kiirel sõidul kurve neelates ei põhjusta see samas ebakindlust. Selle eest võib tänada (kuid pigem selles süüdistada) üsna jäika vedrustust. Teravad asfaldiliited ja väiksemad augud toksavad selgelt läbi ja raputavad sõitjaid ebameeldivalt. Oma roll on sellises puisuses ka BMW poolt armastatud jäigakülgsetel runflat-rehvidel, mille müragi selgelt sõitjateruumi kostab. Vedrustus tundub mõnuga tööle hakkavat alles siis, kui kiirus kasvab kaugele üle meil lubatu.

Kiirus on nobe kasvama isegi proovitud kaheliitrise turbodiisliga autol, kuigi 184 hj ei tundu ligi 1,6 tonni kaaluva auto kohta kuigi palju. Tänu kaheksakäigulisele automaatkastile ning 380 Nm pöördemomendile kiirendab GT 0–100 km/h napilt vähem kui 8 sekundiga ning maanteemöödasõidud käivad nagu lapsemäng – igal eluhetkel on minekut isegi väikese varuga. Linnasõidul pärsib kõige kiiremaid starte start-stopp-süsteem, mis võtab märgatava osa sekundist mootori taaskäivitamiseks, kuid seda õpib pikapeale arvestama.

GT väike rool on kerge, aga tagasisidet antakse sellegipoolest piisavalt. Sportrežiim teeb roolikeeramise kübeke raskemaks (ning miskipärast sõidab auto lisaks alati ühe võrra madalama käiguga kui muidu) ning selle eelistamisele ei leidnud ma erilist põhjendust. Suhteliselt kobaka auto suunamine teravassegi kurvi sujub kindlalt ja lustiga ning juht tunneb end olukorra peremehena ka siis, kui pööre osutub oodatust hulga järsemaks. Selgub, et sõidurõõmu on võimalik leida ka ligi viie meetri pikkuse autokolaka roolis, sest sõidu ajal GT massiivne olemus hajub.

Tavaistmete mugavust on raske hinnata, kuna prooviautos olid nahkkattega sportistmed – seatava külgtoega lausa. Nende üle ei oska nuriseda, nagu ka juhikoha ülevaatlikkuse üle. Omaniku käsiraamatut lugemata saab hakkama nii navigatsioonisüsteemi kui ka raadio kamandamisega, roolilt juhitavast kiirushoidikust rääkimata.

Kui GT sõidumugavus pani irisema, siis kütusekulu mitte. Peamiselt maanteel läbitud 500 kilomeetri järel väitis pardaarvuti keskmiseks 5,2 l / 100 km. Suure, raske, automaatkastiga ja veel sissesõitmata auto kohta pole just paha, kuigi BMW väitel peaks ainult maanteesõidul hakkama saama lausa 4,4 liitriga (linnas 5,9 l).

Kohmakavõitu kujuga ja mitte kõige mugavam, aga see-eest mahukas ja BMW kohta tavatu välimusega pereauto.

Hind ja varustus

Disain

Sõitjateruum

Mootor ja jõuülekanne

Sõiduomadused

Tehnilised andmed
Hind41 670 €
MootorR-4 diisel, turbo 1995 cm3
Võimsus135 kW (184 hj) 4000 p/min
Pöördemoment380 Nm 1750–2750 p/min
Käigukast8-käiguline automaatkast
Tippkiirus226 km/h
Kiirendus7,9 s
Kütusekuluk 4,9 l / 100 km
Hooldevälpvastavalt näidikule
Varustus
ABSolemas
ESPolemas
Roolivõimendiolemas
Kesklukustusolemas
Konditsioneerolemas
Istmesoojendusolemas
Valueveljedolemas
Cd-mängijaolemas
El. aknad4
Turvapadjad10
Otsing salvestatud.
Edaspidi leiad selle otsinguväljalt.