Linnaautode elektriline tipptase

Volkswageni pisike e-up on üks paremaid linnaautosid turul, kui isegi mitte kõige parem.

Sest mida oodatakse linnaautolt: väikeseid välismõõtmeid, aga samal ajal piisavalt ruumikat sisemust, et vajadusel ka rohkem kui üksi/kahekesi sõita, head nähtavust ja manööverdamisvõimet ning ökonoomsust koos piisava reipusega.

Linnasõit on ju teadupärast kõige kütusekulukam – lühikesed sõidud, sage mootori sisse- ja väljalülitamine, mille tõttu töötab sisepõlemismootor allpool optimaalset töötemperatuuri, palju kiirendusi ja pidurdusi. Seega avalduvad just linnasõidus elektriauto plussid kõige paremini.

Autoleht kasutas proovisõidul e-upi äärmiselt intensiivselt: südalinna ummikud, sagedased sisse- ja väljalülitamised, lõpuks paar lühemat maanteeotsa. Temperatuur kõikus pluss kolme ja kümne vahel, vahepeal sadas vihma, vahepeal lörtsi – seega töötas ka kütteseade ja klaasipuhastid. Samuti ei komberdanud e-up kellelgi jalus, sõitsime ühtlases liiklusvoos.

Niisuguse kasutamise (ilmselgelt tegi e-up tööd ikka palju rohkem kui üks tavaline tööle-koju-poodi liiklev auto) korral saime sõita 124 kilomeetrit, seejuures jäi varuks veel 2 kilomeetrit. Võttes teadmiseks, et e-upi aku mahutab 18,7 kWh ja rehkendades ühe kilovatt-tunni maksumuseks umbes 10 senti, saame teha ligikaudse arvutuse, et raha kulus umbes 1,9 eurot. Seega võib öelda, et 124 kilomeetrile kulunuks justkui umbes 1,5 liitrit bensiini.

Muide, Volkswagen märgib auto tutvustuses, et sõiduulatus jääb sõltuvalt sõidustiilist, auto koormatusest ja välistemperatuurist vahemikku 120–160 kilomeetrit, väga madalate temperatuuride juures ka alla selle.

Tuleb lisada, et Volkswageni elektriauto laadimiseks ei saa kasutada Eestis kasutusel olevaid teist tüüpi kiirlaadijaid. Tavapistikust laadides kulub tühja aku täislaadimiseks umbes üheksa tundi.

E-upi viib edasi 82 hobujõudu ja 220 njuutonmeetrit arendav elektrimootor, millel jätkub linnaliikluses reipust kuhjaga. Nagu ikka, töötab ka e-upi elektrimootor generaatorina, juht saab valida, kui tugevalt mootor autot „gaasipedaali” vabastamisel pidurdab ja kui intensiivselt seeläbi akut laeb. Valik ulatub vabakäigust režiimini, mis võimaldab sõidukit juhtida enamikus situatsioonides vaid ühte pedaali kasutades − mootoripidurdus on „gaasipedaali” vabastamisel lihtsalt nii tugev (süttivad ka pidurituled), et piduripedaali pole vaja vajutada.

E-up kaalub tühjalt 1139 kilogrammi, millest 230 moodustab aku. Viimane on paigaldatud auto põrandasse ning kasulikku pinda ei röövi: neli täiskasvanut mahuvad autosse probleemideta, nagu ka 250 liitrit pagasit.

E-up maksab 24 822 eurot, millest saab lahutada riigipoolse toetuse poole summa osas. Seega saab auto soetada 12 411 euro eest ehk odavamalt kui põhikonkurendi Mitsubishi i-Mievi (odavaim i-Miev maksab toetuseta 29 500 eurot, toetusega 14 750 eurot). Sisepõlemismootoriga rivaale saab muidugi mõlemast soodsamalt. Vahemärkuseks: hindetabeli plussid ja miinused põhinevad võrdlusel i-Mieviga. E-upi baasvarustus on klassi arvestades vägagi rikkalik, sisaldades nii kliimaseadet, istmesoojendusi kui ka näiteks navigatsiooniseadet.

Väga hea linnaauto: säästlik, reibas ja väikeste välismõõtmete juures avara sõitjateruumiga. Reaalne sõiduulatus vastab lubatule. Puuduseks on sobimatus Eestis kasutatavate kiirlaadijatega.

Hind ja varustus

Disain

Sõitjateruum

Mootor ja jõuülekanne

Sõiduomadused

Tehnilised andmed
Hind12 411 (toetusega)
Mootorelektrimootor
Võimsus60 kW (82 hj)
Pöördemoment210 Nm
Käigukast1 käik
Tippkiirus130 km/h
Kiirendus12,4 s
Kütusekulu11,7 kWh / 100 km
Hooldevälpnäidiku järgi
Varustus
ABSolemas
ESPolemas
Roolivõimendiolemas
Kesklukustusolemas
Konditsioneerolemas
Istmesoojendusolemas
Valueveljedolemas
Cd-mängijaolemas
El. aknad2
Turvapadjad8
Otsing salvestatud.
Edaspidi leiad selle otsinguväljalt.