Hinnast kinni

Fiati linnadžiip 500X on mõningate küsitavuste kiuste vahva auto, mille müügiedu sõltub autole määratavast hinnast.

Sarnaselt Miniga püüab ka Fiat pisikese retroauto sugulasmudelitega täita uusi turunišše, sest põhimudel (vastavalt Mini ja 500) on osutunud menukaks ning sama rauda katsutakse kuumana hoida. Kui mahtautolik 500L kukkus välja päris kole, siis džiibilik 500X silma ei salva. Seos omaaegse tagamootoriga miniauto ning selle esiveolise järeltulijaga on muidugi suhteliselt lõtv, piirdudes autoninas oleva kroomliistu ja munaja üldkujuga.

Lõuna-Itaalias Melfi autotehases valmiv 500X on tehnilisest küljest tegelikult sama auto, mis samas paigas kokkupandav Jeep Renegade (AL 37/2014), lihtsalt kerekuju on teine. Esi- ja tagateljel on MacPhersoni vedrupüstmikud, valikus on esi- ja nelikvedu (tagarattad haagib vedama vedeliksidur) ning mootori- ja käigukastivalik on pehmelt öeldes vägev.

Ottomootoreist on valikus 1,6- ja 2,4liitrine vabalthingav (110 ja 187 hj) ning 1,4liitrised turbod (140 või 170 hj), turbodiisleist 1,3- (95 hj), 1,6- (120 hj) ja kaheliitrine (140 hj). Käigukast on sõltuvalt mootorist viie- või kuuekäiguline käsi-, kuuekäiguline topeltsiduriga robot- või üheksakäiguline automaatkast (kõiki mootoreid ja käigukaste omavahel kombineerida ei saa). Nelikveo saab vaid kahe võimsama otto- ning kangeima diiselmootoriga.

Proovisõidul õnnestus põhjalikumalt tutvuda kahe diiselautoga: esiveolise 1,6liitrise ning nelikveolise kaheliitrisega. Esimene paljastub diisliks peamiselt hea pöördemomendi, mitte tüüpilise mürina järgi. Veojõudu võib aduda juba vähem kui 1500 p/min juures ning kuuekäigulise käsikasti ülekandearvud sobivad jõuallika loomuga: mootor ei lähe lõhkuma ka kiirteel sõites. Vedrustus klopib sõitjaid kehval teel tuntavalt ning auke läbides kostab auto tagaosast ärevaks tegevat klobinat, kuid heal asfaldil muutub auto vaiksemaks ega tekita häirivat tuulemüha ka 150 km/h sõites. Elektrivõimendiga roolilt teravat tunnetust loota on patt: teravasse kurvi lõigates saevad käed rooliga edasi-tagasi, kuid rataste sõidujoon jääb sellest hoolimata juhi jaoks täpsusvahemikku +/–10 sentimeetrit.

Esiistmed annavad džiibiliku auto kohta piisavalt külgtuge ning juht saab lisakindlust hästi paigutatud ning pikisuunas seatavalt küünartoelt, kuid laudlamedal, keskkäetoeta tagaistmel kobab käsi esimeses kurvis laekäepideme järele. Ruumi autos jätkub, kui just kõik sõitjad pole kahemeetrised, aga 350liitrine pagasiruum võib nende kraami mahutamisega jänni jääda.

Kuna kliirens on 162 mm ning varustuses ka sõidurežiimivalits (odavaimal esiveolisel seda pole), sai auto võimeid proovitud ka läbivettinud heinamaal. Libedarežiim teeb gaasipedaali tundetumaks ning lubab rattad kergelt puksima, mis aitab tõepoolest end natuke kindlamalt tunda, kuid puhtalt asfaldisõiduks mõeldud 215/55R17 Continental EcoContactide haardevõime lõpeb üsna ruttu.

Kas nelikveolise auto minek avaldab enam muljet? Kliirensit on küll terake enam (179 mm), kuid 225/45R18 Michelin Pilot Sport on kõike muud kui maastikusõidurehv! See-eest suudavad need rehvid kehval teel röövida viimasegi sõidumugavuse.

Sama kahvatu mulje jäi kaheliitrisest diislist, mille antav dünaamika ei erine kuigivõrd kergema ja 20 hobujõu võrra nõrgema esiveolise auto omast. Paljukiidetud üheksakäiguline automaatkast osutus mitmepalgeliseks. Enamik käiguvahetusist sujub pehmelt ja peaaegu märkamatult, kuid vahel hakkab agregaat täiesti lihtsas olukorras puterdama: sisse lükatakse järgmine käik, kuid sellele järgneb põhjendamatu „siduri libistamine”.

Kuna samas mõõdus linnadžiipe on müügil süle ja seljaga (Captur, Juke, Mokka, Countryman jne), sõltub 500X edu peamiselt hinnast, kuigi oma osa on ka päris armsal välimusel. Esimese hooga teatas maaletooja, et hinnakiri algab 19 900 eurost (1,6liitrine 110 hj esiveoline, millel esialgseil andmeil varustuses elektriaknad-peeglid, kuus turvapatja, ESP ja kiirushoidik, aga isegi mitte kliimaseadet). Kui Autoleht võttis märkida, et Saksamaal ja Šveitsis maksab selline auto 16 900 eurot (ja meil sarnane Renegade 17 900 eurot), võeti mõtlemisaeg. „Hinnad selguvad umbes kuu aja pärast ning peaksid siiski sarnanema teiste turgude omaga,” kinnitati.

Välimus varjutab keskpärase sõidumugavuse ning uhke on ka mootorivalik. Ostjate huvi võib nullida vaid kosmiline hind.

Hind ja varustus

Disain

Sõitjateruum

Mootor ja jõuülekanne

Sõiduomadused

Tehnilised andmed
Hindpole teada
MootorR-4 diisel, turbo 1598 cm3
Võimsus88 kW (120 hj) 3750 p/min
Pöördemoment320 Nm 1750 p/min
Käigukast6 käiku, käsitsi
Tippkiirus186 km/h
Kiirendus10,5 s
Kütusekuluk 4,1 l / 100 km
Hooldevälp40 000 km
Varustus
ABSolemas
ESPolemas
Roolivõimendiolemas
Kesklukustusolemas
Konditsioneerolemas
Istmesoojendusolemas
Valueveljedolemas
Cd-mängijaolemas
El. aknad0
Turvapadjad0
Otsing salvestatud.
Edaspidi leiad selle otsinguväljalt.