Espace käib taas oma rada

Uus Renault Espace tõestab, et ka mahtuniversaal võib olla põnev ja nauditav.

1980. aastatel maailmale tutvustatud Espace oli üks esimesi mahtuniversaale üleüldse: väga avar, mugav ja innovaatiline. Nüüd, viienda põlvkonnaga läheneb Renault mahtuniversaalile jälle uue nurga alt, ristates selle luksusdžiibiga ning lisades portsu uuenduslikke ja erilisi lahendusi. Tulemuseks on kõrgem kliirens, saledam küljejoon ja jõulisem kuju, kuid endiselt kuni seitse kohta ja palju ruumi.

Seitse mahub

Õnneks pole disainerite ja inseneride hoog Espace’i sõitjateruumini jõudes raugenud, Renault ütleb, et seda luues ammutati inspiratsiooni lennundusest. Küll võib sealt leida „tiiva kuju”, küll „hõljumist” küll „lennuki kokpitti”, kuid kõigest sellest olulisemana näevad Espace’i armatuurlaud ja siseruum oma suure ekraani, peente materjalide ja kvaliteetse viimistlusega uhked välja ning on meeldivad kasutada. Plusspoolele saab kanda ka tõhusa mürasummutuse.

Suure ekraaniga nn tahvelarvutisse on koondatud enam-vähem kõikide funktsioonide juhtimine alates kliimaseadmest ja navigatsioonisüsteemist kuni sõitjateruumi meeleoluvalguse tooni vahetamiseni. Õnneks on olulisemad neist endiselt traditsiooniliste nuppudega dubleeritud, nii et natukese õppimise ja harjumise järel saab Espace’i ja selle erakordselt paljude seadistusvõimalustega kenasti hakkama.

Kuigi pakutakse ka suurt klaaskatust, pole juhikohal bussilikku avarusetunnet, selle välistab kõrge ja massiivne keskkonsool. Pigem istutakse mugavas kookonis, kus kõik on käe-jala juures. Küll aga on eriti avar teine rida: kolmel eraldi seadistataval istmel jätkub pea-, jala- ja õlaruumi palju. Kolmaski rida on täiesti hästi kasutatav: kui eesolevaid istmeid võimalikult ette liigutada (kitsaks ei lähe seal ikka), sõidavad 180sentimeetrisedki päris mugavalt. Kõiki istmeid saab nupuvajutusega pakiruumis või nn tahvelarvutis eraldi alla klappida, põrand jääb tasane ja pakiruum kasvab enam kui kahekuupmeetriseks. Baasvarustuses on Espace küll viiekohaline, lisakohad maksavad 1030 eurot.

Väikesed mootorid

Mootorite juures on taas kuulutatud sõda töömahule: kõik kolm pakutavat jõuallikat on vaid 1,6liitrised. Diisleid on kaks – 130 ja 160hobujõuline –, esimene koos manuaal- ja teine koos kuuekäigulise topeltsiduriga automaatse käigukastiga (EDC). 200hobujõuline bensiinimootor tuleb ainult ühes seitsmeastmelise automaatse EDC-käigukastiga.

Proovida saime kaht viimast. Kumbki neist ei tee Espace’ist just silmapaistvalt kiiret autot, kuid on stressivabaks sõiduks enam kui piisavad ning võimaldavad vajadusel ka nobedaid möödasõite. Oma osa on siin kahandatud tühimassil: 4,86meetrise seitsmekohalise auto kohta on 1500–1600 kg hea näitaja, Renault’ sõnul vähendati seda eelmise Espace’iga võrreldes 250 kilogrammi jagu. Mõistagi lubatakse väga väikest kütusekulu. Üsnagi rahulikul proovisõidul näitas auto pardaarvuti siiski ametlikust 4,7–6,2 liitrist kahe-kolme liitri võrra suuremat kulu.

Džiibilikumale välimusele vaatamata nelikvedu ei pakuta, Espace on endiselt esiveoline. Küll aga kuulub lisavarustusse nelja ratta roolimine, mis annab suurele autole eriti hea manööverdusvõime: 11,3meetrine pöördering on sarnane Clio-klassi autode omaga.

Põneva lahendusena saab paari näpuliigutusega põhjalikult muuta Espace’i iseloomu. Süsteemi nimeks on Multi-Sense ning see reguleerib autot mugavast sportlikuks, kaasates vedrustuse, käigukasti, roolisüsteemi, mootori reageerimise ning hääle ja veel muud. Neljale eelseadistatud režiimile lisaks saab ühte täpselt oma soovide kohaselt programmeerida.

Proovisõidul osutus tavaline ehk Neutral igapäevakasutusse kõige sobivamaks, Comfort oli natuke liiga vedel ja õõtsuv, Sport muidu väga hea, aga lärmakavõitu. Muidu meeldiva sõidu juures lubas vedrustus eriti kehval teel endale siiski väikese nõrkuse: kaotas kohati tavapärase väljapeetuse ja muutus rabedaks-väristavaks.

Eesti müügisalongidesse peaks Espace jõudma maikuus, hinnad on juba teada. 130hobujõulise diisli, manuaalkäigukasti ja korraliku (aga väikeste puudustega) varustusega auto maksab u 29 000 eurot, kuid kui võtta EDC-käigukast koos nahksisu, nimetatud Multi-Sense-süsteemi ja muuga, kerkib hind 36 390 euroni.

Lisaks pakub Renault tippmudelit Initiale Paris, mis eristub disainielementide poolest, saab kaasa peaaegu kogu varustuse ning mille ostjaid-omanikke koheldakse eriti tähelepanelikult. Selle eest tuleb aga sõltuvalt mootorist välja käia juba u 40 000 eurot.

Espace pole odav, aga pakub ka palju vastu. Põnev lisa luksuslike ja mahukate autode hulka.

Hind ja varustus

Disain

Sõitjateruum

Mootor ja jõuülekanne

Sõiduomadused

Tehnilised andmed
Hind36 390 eurot
MootorR-4 diisel, 1598 cm³
Võimsus118 kW (160 hj)
Pöördemoment380 Nm
Käigukast6 käiku, automaatne
Tippkiirus202 km/h
Kiirendus9,9 s
Kütusekulu5,1/4,4/4,7 l / 100 km
Hooldevälpn
Varustus
ABSolemas
ESPolemas
Roolivõimendiolemas
Kesklukustusolemas
Konditsioneerolemas
Istmesoojendusolemas
Valueveljedolemas
Cd-mängijaolemas
El. aknad4
Turvapadjad10
Otsing salvestatud.
Edaspidi leiad selle otsinguväljalt.