Võidusõiduauto tänavale, kas tõesti?

Honda iseloomustab uut Civic Type R-i kui tänavakõlblikku võidusõiduautot ja ehkki sellised väljaütlemised annavad tavaliselt põhjust mõningateks kahtlusteks, tuleb Hondaga nõustuda.

Nii võimast elamust nagu Type R ringrajal suudavad pakkuda vähesed tänavaautod ja vähestest enamik maksab kuuekohalise või peaaegu kuuekohalise summa. Elamus tähendab siinkohal nii puhast kiirust kui ka autotunnetust ja juhitavust. Ehkki 310 hobujõu mahapanemisega peavad toime tulema vaid esirattad, ei ole Type R sugugi selline, kes alguses ei saa vedama ja pärast pidama.

Niisiis, Slovakiaring ja Type R. Kuna rada on siinkirjutajale täiesti võõras ja uue Type R-i rooli istun esimest korda ringraja boksiteel, siis ma enesekindlusest just ei pakata. Kui pehmelt väljenduda. Aga juba esimesel ringil taban end mõttelt, et miks ma nii pagana vara pidurdan, miks nii vara kurvidesse keeran, ka gaasi saab kurvist väljumisel vajutada märksa varem.

Type R laseb lõbutseda palju ekstreemsemal moel, ta on võimas, täpne, kiirete reaktsioonidega. Temaga on mugav kiiresti sõita, sest kogu info jõuab juhini kadudeta, ta lubab vigu korrigeerida. Auto oleks justkui elus ja seda kõige paremas tähenduses. Mis kõige hämmastavam, seda, et peasirge lõpus pidurdasin ma üsna järsku paremkurvi kiiruselt umbes 210 km/h ja järgmine vähe laugem pööre õnnestus läbida umbes 140 km/h, saan teada alles hiljem videot vaadates. Sõidu ajal ma spidomeetrit ei jälginud aga tempo tundus tegelikult palju madalam, sest Type R liikus niivõrd pingevabalt. Hiljem näitas professionaalne võidusõitja Type R-i tegelikke võimeid ja võttis minu „140 km/h kurvi” paraja varuga umbes 170 km/h ...

Mis on tagamaad: 310 ja 400 njuutonmeetri mahapanemisel abistab esirattaid piiratud libisemisega diferentsiaal, nii kiirendustel, pidurdustel kui kurvides annab tõhusa panuse aktiivvedrustus. Nimelt muutub pidevalt amortisaatorite jäikus: nii ei vaju auto järsul kiirendusel liigselt taha ega sukeldu pidurdustel ette, ka väheneb külgkalle kurvides.

Rajal sõites saab juht valida R+ režiimi, mis tähendab „järsemat” gaasipedaali, jäigemat amortisaatorite seadet, rohkem libisemist lubavat stabiilsuskontrolli ning ümberseadistusi näidikuplokis.

Civic Type R tundub kergem auto, kui on tegelikult – tühimass 1,4 tonni – igas mõttes, ka pidurdamist silmas pidades. Pidureid saab täpselt doseerida ja kui vajutada tugevalt, aeglustab Type R tähepanuväärselt tõhusalt ka siis, kui mitu kiiret ringi seljataga ning kettad tulikuumad. Muide, 235/35 R19 mõõdus rehvid töötasid Honda ja Continental välja spetsiaalselt Type R-i jaoks.

Kaheliitrise turbomootori 400 njuutonmeetrit jäävad vahemikku 2500–4500 pööret minutis, võimsuse tipp saabub 6500-l pöördel minutis. Ehkki tänavaliikluses on üsna ükskõik, milliste pööretega sõita, jõudu jätkub niikuinii piisavalt, siis ringrajal tasub hoida ikka 6000 kandis. Seal on reaktsioonid kõige nobedamad ja minek jõuline. Kuuekäigulise manuaalkäigukasti valits liigub lühidalt ja täpselt. 0–100 km/h teeb Type R 5,7 sekundiga.

Tänavaliikluses oleks patt oodata kõige eelnenu taustal suuri mugavusi, aga Type R pole ka talumatult jäik. Eks siingi aitavad kaasa automaatselt seaduvad amortisaatorid. Müra kostab sisse ootuspäraselt rohkem kui tavaautol, kuid maanteekiirusel saab juht tagaistmel sõitjaga juttu ajada häält tõstmata.

Sõitjateruumi avarus ja pakiruumi mahukus lubavad Type R-i kasutada igapäevaautona, ka kuulub selle varustusse hulganiselt moodsaid juhiabisüsteeme, samuti info- ja meelelahutuselektroonikat. Keskmine kütusekulu 7,3 l / 100 km paistab eriti just võimsuse foonil vägagi mõistlik.

Honda ütleb, et Type R-i välimuses pole ühtegi detaili pandud niisama eputamise pärast, kõik täidavad oma ülesannet, tähendagu see aerodünaamikat kõige laiemas mõttes, pidurite ning mootori jahutamist, viimase õhuga varustamist vms. Päris kindlasti ei õnnestu Type R-iga liikluses märkamatuks jääda, kas see lugeda miinuseks või plussiks, sõltub autoomaniku temperamendist ja tähelepanuvajadusest.

Septembris Eestis müügile tuleva Type R-i hinnad algavad 34 500 eurost, mis tähendab, et see maksab pisut vähem kui nelikveoline Subaru WRX STI (35 900 eurot, 300 hj, 0–100 km/h 5,2 s), aga märgatavalt rohkem kui esiveoline Seat Leon Cupra (27 990 eurot, 280 hj, 0–100 km/h 5,9 s). Täpset varustusinfot Type R-i kohta veel ei ole.

Väljakutsuva välimusega võimas ja kiire igapäevaauto. Hind on üsna kõrge.

Hind ja varustus

Disain

Sõitjateruum

Mootor ja jõuülekanne

Sõiduomadused

Tehnilised andmed
Hind34 500 eurot
MootorR-4 otto, 1996 cm³
Võimsus228 kW (310 hj)
Pöördemoment400 Nm
Käigukast6 käiku, manuaalne
Tippkiirus270 km/h
Kiirendus5,7 s
Kütusekulu9,4/6,1/7,3 l / 100 km
Hooldevälpnäidiku järgi
Varustus
ABSolemas
ESPolemas
Roolivõimendiolemas
Kesklukustusolemas
Konditsioneerolemas
Istmesoojendusolemas
Valueveljedolemas
Cd-mängijaolemas
El. aknad0
Turvapadjad0
Otsing salvestatud.
Edaspidi leiad selle otsinguväljalt.