Kuidas sobib ameeriklaste lemmik Eestisse?

Viimased 33 aastat Ameerika Ühendriikide automüügiedetabelit juhtinud Fordi F-seeria pikapi võlu on kerge mõista – see on tõepoolest erakordselt universaalne auto.

Esmalt tuleb muidugi tähele panna, et F-seeriast leidub palju versioone: eri kabiinid, pikkused, kandevõime, veoskeem, mootorid, varustuspaketid jne. Supercrew kabiiniga, 3,5liitrise Ecoboost-mootoriga ning Platinum-varustuspaketiga F-150 prooviauto esindab valiku ülemist otsa, kuid mitte päris tippu.

F-150-st n-ö euroversiooni ei eksisteeri, prooviauto pärineb Ameerika Autoteeninduse pargist ning maksab 63 000 eurot, hinnakiri algab 45 000 eurost. Kõige odavamaid versioone, selliseid, mis Ameerikas maksavad 26 000 dollari ringis, Eestisse nõudluse puudumise tõttu ei tooda.

Nii ei olegi erilist mõtet hakata prooviautot võrdlema Eesti turul müüdavate Euroopa ja Jaapani pikapitega, sest see on suurem, kallim, luksuslikum ja ebatavalise mootoriga. Ütleme, et see kujutab Vana Maailma mõistes segu pikapist ja luksusdžiibist.

Välimuses ei tee F-150 suurusest ja jõust saladust ning miks peakski. Sõltuvalt versioonist ulatub kandevõime 1,5 tonnini, haagiseveovõime kuni 5,5 tonnini, kõige tagasihoidlikum mootor arendab 286 hobujõudu, kõige võimsam 390 hobujõudu.

Prooviauto 3,5liitrise töömahu ja kahe turboga bensiinimootori põhinäitajad 370 hobujõudu ja 569 njuutonmeetrit kõnelevad selget keelt auto võimekusest. Lisada tuleb, et komplekt nimetatud mootorist ja kuuekäigulisest automaatkäigukastist pole mitte ainult võimekas, vaid ka äärmiselt viimistletud. Vaikse ja ühtlase käiguga mootori püüdlusi täiendavad pea märkamatud käiguvahetused. Keskmiseks kütusekuluks annab Ford 13,1 liitrit sajale kilomeetrile, Autolehel kulus prooviringil (maantee, linn, väiksemad teed ja maastik) 14 liitrit sajale kilomeetrile.

Ohtra alumiiniumi kasutamise tulemusena muutis Ford F-150 eelkäijaga võrreldes kuni 300 kilogrammi kergemaks ning ehkki prooviauto polnud sugugi kergekaallane – tühimass 2,2 tonni –, ei käitunud see käänulisel asfaltteel sugugi nii tuimalt, kui oli karta. Mõistke palun õigesti: F-150 on kaugel sportlikkusest, kuid tema 5,9meetrist pikkust ja 3,7meetrist telgede vahet arvestades oli põhjust oodata suuremat kohmakust. Roolitunnetus osutub siiski ebamääraseks, eelkõige häirib ebamäärane keskkoht kiirusel 60 km/h ringis, kiiruse tõustes olukord paraneb.

Pikk maanteeots sujub Fordi pikapiga erakordselt mugavalt, sõitjateruum jääb vaikseks ka suuremal kiirusel, auto käitub stabiilselt; kasuks tuleb istme massaažifunktsioon.

Taga jäiga tala ja lehtvedrudega sild mõjub soodsalt kandevõimele, kuid mitte sõidule auklikul kruusateel. Tõsi, F-150 käitub stabiilsemalt kui paljud väiksemad (ja ühtlasi väiksema telgede vahega) sarnase vedrustusehitusega pikapid, kuid iseloomulikust väristamisest pole seegi vaba.

Maastikusõiduks annab F-pikap suure mänguruumi: kui tavasõidul on mõistlik kasutada vaid tagavedu, saab nupust lülitada vedavaks ka esirattad, ühtlasi kuulub võimaluste sekka aeglusti ning vastavava paketi olemasolul ka tagadiferentsiaali lukustamine. Kliirens sõltub mudelist, kuid jääb nelikveolisel 24 sentimeetri ringi.

Ilmselt on juba kõigil selge, et suur pikap sobib kõige vähem kesklinnatingimustesse – see vajab manööverdamiseks palju ruumi ega mahu mõistlikult parkima.

Kui üldiselt kipub pikapite kabiinides olema pigem kitsas, seda eriti tagaistmel, siis F-150-s seda muret ette ei tule. Tagaistmel leidub ruumi ülilahedalt, kui aga vaja vedada kraami, mida kasti tõsta ei saa või ei taha, võib klappida istmepadja üles ning tekitada hiigelsuure panipaiga. Teine hiiglaslik panipaik asub esiistmete vahel.

Juhikoha saab väga täpselt paika sättida: iste reguleerub ulatuslikult, rooli saab seada nii sügavuses kui kõrguses ning lõpuks saab liigutada ka pedaaliplokki. Juhtseadmete kasutamine sujub hõlpsalt, info- ja meelelahutussüsteemi menüüde ülesehitus ei valmista neis orienteerumisel raskusi.

Viimistlustöö on tehtud eeskujulikult, materjalid ei ole küll luksusdžiipide tasemel – tegemist on ju ikkagi pikapiga –, kuid kindlasti ei jäta F-150 viiendal varustustasemel kuuest võimalikust odavat muljet. Ei pea vist mainima, et hinnas sisaldub ohtralt ohutus-, info- ja mugavusvarustust nn täispuhutavatest turvavöödest veokastiluugi elektrilise ajamini ning pimenurgaandurist auto perimeetri valgustuseni.

Ford F-150 ühendab õnnestunult luksusdžiibi tarbesõidukiga, kuid näiteks linnas kasutamiseks on auto lihtsalt liiga suur.

Hind ja varustus

Disain

Sõitjateruum

Mootor ja jõuülekanne

Sõiduomadused

Tehnilised andmed
Hind63 000 eurot
MootorV-6 otto, 3490 cm³, turbo
Võimsus272 kW (370 hj)
Pöördemoment569 Nm
Käigukast6 käiku, automaatne
Tippkiirus170 km/h
Kiirendus6,0 s
Kütusekulu14,7/10,7/13,1 l / 100 km
Hooldevälp-
Varustus
ABSolemas
ESPolemas
Roolivõimendiolemas
Kesklukustusolemas
Konditsioneerolemas
Istmesoojendusolemas
Valueveljedolemas
Cd-mängijaolemas
El. aknad4
Turvapadjad8
Otsing salvestatud.
Edaspidi leiad selle otsinguväljalt.