Nagu külmkapp ja kohvimasin

Kui keegi luges pealkirjast välja ülima solvangu Fiat Tipo kohta – just sellest tuleb edaspidi juttu –, jahutagu end näiteks jääkohviga ja mõelgu ühtlasi tänavapildile.

Ideaalne auto on tõepoolest emotsionaalne ja ühtlasi praktiline, aga enamik inimesi liigub siiski sõidukitega, mis liigituvad kodumasinateks. Teevad oma töö ära, näevad mõistlikud välja ja ei maksa ülearu palju. Fiat Tipo on just täpselt selline ratsionaalne auto: maksab mõõduka hinna ja teeb töö ära. Kes suuri tundeid ootab, see pettub kindla peale.

Fiat pakub Tipoga konkurentsi näiteks Škoda Rapidile (mis näeb välja nagu sedaan, kuid on siiski luukpära) ja Citroën C-Elyseele (mis on täisverd sedaan). Tipo hinnakiri algab 12 990 eurost, C-Elyseel 14 400-st ja Rapidil 13 400-st. Baasihinna eest saab pardale 95hobujõulise mootori ja varustuspaketi, mis peaks vähenõudlikumat autokasutajat rahuldama: kaheksa turvapatja, olulisemad juhiabisüsteemid, konditsioneer ja lihtsam helisüsteem, kui nimetada mõned.

Fiati kompaktse sedaani välimus on meeldiv, see näeb välja väärtuslikum, kui paistab hinnakirjast, ja on kenasti proportsioonis. Mudel ju valmiski sedaanina, hiljem lisandusid gammasse luukpära ja universaal. Mõnegi teise margi ja mudeliga on teatud turgude nõudmisel valmistatud sedaane vastupidisel moodusel: luukpärakerega põhimudel raiuti vägisi sedaaniks ja saadi, kui viisakalt väljenduda, huvitav tulemus.

Nagu hinnakiri juba jõuliselt vihjas, ei tasu auto sisemusest ülearu hinnalisi materjale otsida. Sama, muide, käib konkurentide kohta. Tipo puhul mõjuvad uksepaneelid tõesti juba liiga odavatena, kuid kõik muu vastab ootustele. Hinnakirigi ei anna põhjust loota sama taset, mis ootab ees näiteks Volkswagen Golfi rikkalikumates versioonides.

Siiski ei saa Fiati juhikoha kasutusomaduste üle nuriseda: kõik on lihtne ja selge, samas infograafika moodne. Ruumi jagub piisavalt nii esimesse kui teise istmeritta; pakiruum mahutab 520 liitrit. Viimane arv tähendab ikka väga palju ruumi pakkidele, aga arvestama muidugi peab kolmemahulise kere eripäradega – väga suuri esemeid sellega ei vea. Isegi kui istmed alla klappida, jääb ju tagaaken oma kohale. Eks suurte esemete veos ole luukpära ja universaal sedaanist alati andekamad.

Prooviauto 110hobujõuline bensiinimootor koos kuuekäigulise automaatkäigukastiga klapib auto üldise iseloomuga täiesti. Need teevad töö ära, ent Tipo ei ole mingil juhul dünaamiline auto – ta lihtsalt viib inimesed ühest kohast teise. Rahulikult, sujuvalt, aga täiesti kiretult. 1,6liitrine mootor arendab 152njuutonmeetrist pöördemomenti ning väikesele vabalthingavale iseloomulikult nõuab reipamaks minekuks kõrgeid pöörded. Aus on mainida, et prooviauto oli väga väikese läbisõiduga, nii et pärast sissesõitmist muutub jõuallikas ehk krapsakamaks. Sellise mootori ja käigukasti kombinatsiooni keskmiseks kütusekuluks annab Fiat 6,3 l / 100 km, linnas aga 8,5 ja maanteel 5,0 liitrit.

Lisaks nimetatud 1,6liitrisele leidub valikus veel 1,4liitrine bensiinimootor (95 hj) ja kaks turbodiislit (95 ja 120 hj). Diisleid me proovinud ei ole, kuid vähemalt tehniliste andmete tabeli järgi otsustades peaksid need elulistes situatsioonides paremat dünaamikat pakkuma.

Vedrustus on klassile iseloomulikult esiratastel MacPherson-tüüpi ja taga väändetalaga. Tipo sõidab mugavalt ega ole sugugi kapriisne teeolude suhtes. Ühtviisi rahuldavalt saab see hakkama nii kiirema sõiduga siledal maanteel kui aukliku kruusateega. Auto käitub stabiilselt, rahulikult ja täiesti kiretult, küllap nii, nagu ilmselt paljud argiauto ostjad ootavad. Tipo ei ole ülearu sportlikult trimmis ega ebameeldivalt vedel, vaid igas mõttes mõõdukas, rahule peaks jääma kõige laiem ring autosõitjaid. Roolitunnetuse peenematesse nüanssidesse pole mõtet kaevuda – seegi on täiesti piisav, adekvaatne, et vajalikud sõidud ära teha.

Kristjan Sooper

Täidab kõik argiautole esitatavad ootused ja näeb hea välja.

Hind ja varustus

Disain

Sõitjateruum

Mootor ja jõuülekanne

Sõiduomadused

Tehnilised andmed
Hind14 990 eurot
MootorR-4 otto, 1598 cm3
Võimsus81 kW (110 hj)
Pöördemoment152 Nm
Käigukast6 käiku, automaatne
Tippkiirus192 km/h
Kiirendus11,2 s
Kütusekulu8,5/5,0/6,3 l / 100 km
Hooldevälp.
Varustus
ABSolemas
ESPolemas
Roolivõimendiolemas
Kesklukustusolemas
Konditsioneerolemas
Istmesoojendusolemas
Valueveljedolemas
Cd-mängijaolemas
El. aknad2
Turvapadjad8
Otsing salvestatud.
Edaspidi leiad selle otsinguväljalt.