Auto nagu keeristorm

Alfa Romeo 4C Spider oskab ka ummikus istumise suursündmuseks muuta, rääkimata kiirest sõidust kurvilisel teel.

940kilogrammise tühimassi ja 240hobujõulise mootoriga Alfa pakub sõiduelamust, mida saabki kõige täpsemalt iseloomustada sõnaga keeristorm. Unustage harmoonia, unustage viimse vindini lihvitud ja tasakaalustatud sõiduomadused ja turvaline tunne ka siis, kui kiirus kaugelt üle mõistliku. Alfa sportauto aitab mõista, mida mõtles Hemingway, kui ütles, et on olemas vaid kolm spordiala: võidusõit, härjavõitlus ja alpinism. Kõik ülejäänud on mängud. Kiire sõit ongi ohtlik ja Alfa 4C Spider ei tee sellest mingit saladust.

Seejuures ei saa öelda, et 4C Spider oleks halvasti juhitav, küll aga nõuab ta juhilt rohkem harjumist ja keskendumist kui mõni teine. Keskmootor, kerge kaal, võimendita roolisüsteem – see tähendab, et Alfa on juhi suhtes päris nõudlik, aga pakub vastu palju. Mootor käristab ja huilgab, laseb käiguvahetustel kuuldavale paugatusi, neljameetrine sportauto sõna (peaaegu) otseses tähenduses kargab kurvist kurvi, raporteerib juhile viimse detailini temaga toimuvast ja, mis seal salata, kohati ajab ka oma asja. Tegemist oleks justkui elusolendiga, mitte autoga. Kes viimast ootavad ja saavad aru, et elu ühise katuse all, no ütleme, et kassiga, on midagi muud kui plasmateleriga, jäävad Alfaga rahule. Kes eelistavad korda, täpsust ja suuremat kontrolli koduse elu üle, pigem mitte.

Kuidas Alfa ummikust sündmuse teeb? Häälega loomulikult, ta joriseb kärsitult, tõstab pöördeid häälekalt, on täiesti võimatu, et lahtise katusega mürgeldaja märkamatuks jääb. Muide, kahe siduriga automaatkäigukast teeb selle tasapisi nihkumise täiesti talutavaks. Manuaalkäigukasti ja sportsiduriga tuleks ilmselgelt rohkem võidelda.

Alfa keeles TCT-käigukast toimetab asjatundlikult ka kiirel sõidul. Seejuures, kui automaatika ei rahulda, võib käike vahetada ka roolitaguste labadega. Traditsioonilist manuaalkäigukasti ei pakuta ja mõnele puristile võib see kahtlemata tunduda ebaõiglane. Kuid tõesti, vähemalt proovisõidul ette tulnud olukordades, mis hõlmasid sisuliselt kõike peale ringrajal kihutamise, probleeme ei olnud.

1,7liitrine turbomootor suudab Alfa sportauto kiirendada paigalt sajani 4,5 sekundiga ning klapib ka emotsionaalselt auto olekuga. Hüsteeriline oleks palju öelda, kuid mitte ka kaugel tõest. Madalatel pööretel taltsast, ehk liigagi taltsast neljasilindrilisest saab turborõhu tõustes üsna metsik tegelane. 350njuutonmeetrine pöördemoment jaotub vahemikku 2200–4250 pööret minutis, tippvõimsus saabub 6000 pöördel minutis.

Muide, ajal, mil n-ö kuumad luukpärad pakuvad 300 hobujõu ringis, võib 4C Spideri 240 hobujõudu ju vähe tunduda. Tegelikult on seda rohkem kui piisavalt tänu auto kergele kaalule, mis muide saavutati süsinikkiu kasutamisel monokoki ehituses, ning mõistagi tuleb samas kontekstis ära märkida alumiiniumist veermikudetailid, mootori kinnitusraam ning ka mootor ise.

Vedrustuselt oleks kohatu oodata mingeid mugavusi, aga asjalood pole siiski nii hullud, kui autole peale vaadates tundub. Mälu ütleb, et näiteks Lotus Elisega oli linnatänavail ebamugavam. Ei pea vist mainima, et laiade sportlike rehvidega auto hakkab tee pikivagudes uitama, kuid siingi jääb Alfa tema üldist olemust arvestades mõõdukaks.

Sõitjateruumi saab iseloomustada kui äärmiselt lakoonilist, sest seal tõepoolest ei leidu midagi ülearust. Isegi käigukang puudub, selle asemel paiknevad kesktunnelil nupud edas- või tagurpidi sõitmiseks ning vabakäigu lülitamiseks. Korralduse kohalt minna annab juht käigulabaga. Samast piirkonnast leiab lüliti sõidurežiimide vahetamiseks. Muide, prooviauto oli nii värske ja sisse sõitmata, et kõige karmimasse režiimi end viia ei lubanudki. Autol leidub ka pisike pakiruum.

Spider maksab 73 990 eurot ehk 10 000 eurot rohkem kui 4C kupee. Põhivarustusnimekiri on üpris lühike, kuid katab siiski põhivajadused. Olemuselt asub siinse turu valikutes kõige lähemal Porsche 718 Boxster, mis maksab 56 730 eurot (PDK-käigukastiga), lähedast dünaamikat pakub rodster BMW Z4 sDrive35is hinnaga 60 600 eurot.

Üks märkus veel, Autolehe hindamisskaalal kujunes Spideri hindeks –2. Kas on siis kehv auto? Ei ole, omapärane, mis ei mahu hästi tavaskaalasse. Kui meil oleks näiteks ka kriteeriumid emotsionaalsus, sarm ja dramaatilisus, korjaks Alfa kõrgema skoori.

Kristjan Sooper

Sobib tõelistele kiirusekummardajatele, teised võivad keerulisest iseloomust kiiresti väsida.

Hind ja varustus

Disain

Sõitjateruum

Mootor ja jõuülekanne

Sõiduomadused

Tehnilised andmed
Hind73 990 eurot
MootorR-4 otto, 1742 cm3, turbo
Võimsus177 kW (240 hj)
Pöördemoment300 Nm
Käigukast6 käiku, automaatne
Tippkiirus257 km/h
Kiirendus4,5 s
Kütusekulu10,1/5,1/6,9 l / 100 km
Hooldevälp.
Varustus
ABSolemas
ESPolemas
Roolivõimendiolemas
Kesklukustusolemas
Konditsioneerolemas
Istmesoojendusolemas
Valueveljedolemas
Cd-mängijaolemas
El. aknad2
Turvapadjad2
Otsing salvestatud.
Edaspidi leiad selle otsinguväljalt.