Peugeot’ noobelbuss Traveller

Peugeot tõstab oma Travelleriga margi pisibusside lati kõrgele ja suudab pakkuda konkurentsi nii Volkswagen Multivanile kui miks mitte ka Mercedes-Benzi V-klassile.

Nagu säärastest bussidest ikka, leidub ka Travellerist ohtralt versioone ning hinnakäärid alumise ja ülemise otsa vahel on suured. Travelleri hinnad algavad 23 500 eurost ja ulatuvad 40 800-ni, seda eri varustuspakettide puhul, lisadega saab hinna ka kõrgemaks kergitada.

Hinnakirja algus märgib 4,6 meetri pikkust, viiekohalist, 95hobujõulise diisli ja manuaalkäigukastiga baasvarustuses (sisaldab näiteks konditsioneeri ja püsikiirushoidikut) mudelit, lõpp 5,3meetrist VIP-bussi (kuus eraldi nahkistet, ülirikkalik varustus) 177hobujõulise mootori ja automaatkäigukastiga.

Multivani hinnad jäävad vahemikku 34 952 – 56 041 eurot, Caravelle toob hinnakirja alguse veidi madalamale 33 199 euro juurde, V-klassil jäävad hinnad 37 680 ja 55 080 vahele. Ford Tourneo Customi hinnad on 26 500 ja 32 800 euro vahemikus. Loetelu saaks jätkata, sest paljudel teistel markidel leidub samas suurusklassis pisibusse. Travelleril on ka sõsarmudelid Citroën Spacetourer ja Toyota Proace.

Ühtlasi tuleb märkida selle suurusklassi busside laia kasutusala: need suudavad täita nii mahtuniversaali-pereauto rolli, ilma et üks pere liikmetest peaks end palgalise sohvrina tundma, ning samas pakkuda kõrgema klassi transporditeenust, kus professionaalne autojuht on iseenesest mõistetav. Seega tuleb autotootjatel konstrueerimisel, disainimisel ja ka varustuspakettide koostamisel arvestada väga paljude kasutusaladega ning ühe artikliga ei ole võimalik kogu gammat haarata.

Siit ka põhjus, miks fookuses on prooviauto, 177hobujõulise mootori, automaatkäigukasti ning kõrgel Allure varustustasemel keskmise suurusega (pikkus 4,95 m) kaheksakohaline buss, mis maksab koos lisavarustusega 45 065 eurot (lisadeta 40 200 eurot), mitte mudelivalik laiemalt. Miks võrdlus n-ö noobelbussidega, kui hinnakirja alguse erinevus on ligikaudu 10 000 eurot? Lihtsal põhjusel: proovi-Traveller kannab sellise rivaliteedi välja, kõige odavam ilmselt mitte (ega peagi).

Travelleri disaini saab kirjeldada kui parasjagu mängulist, kahtlemata ei ole tegemist igava kaubikuga, kuid see on siiski piisavalt konservatiivne, et võiks ka piinlikke olukordi tekitamata sõita tähtsate külaliste terminali ette lennujaamas.

Teema jätkub sisemuses: tumedad nahkistmed ning ukse- ja küljepaneelid, samas aga katuseaknad ja hele lagi moodustavad samasuguse terviku, nagu võiks väliskujustuse põhjal eeldada. Huvitava pisiasjana puudub autol käiguvalits – seda asendab pöördlüliti. Kui sama koha peal asuks automaatkäigukasti „kang”, häiriks see kindlast nupupaneeli kasutamist, ennekõike elektriajamiga uste avamist-sulgemist, nüüd on aga kõik parimas korras. Kui mingi sõiduolukord peaks nõudma käikude käsitsi valimist, saab seda teha roolilabadelt.

Juht peaks oma töökohaga vägagi rahule jääma, ekraanilt juhitavate funktsioonide ja otseteenuppude suhe ja tähtsus on hästi paigas. Massaažiseadmetega istmeid oskab juht, kes teeb sageli pikki otsi, kõrgelt hinnata. Kurtmist ei ole ka reisijatel, sest kõigis kolmes istmereas leidub ruumi piisavalt, ka saab istmete kaugust reguleerida.

177hobujõuline turbodiisel kuulub valiku tippu ja nagu arvata võibki, annab umbes kahetonnise tühimassiga (kandevõime 820 kg) pisibussile rohkem kui piisava dünaamika. Selles klassis ei ole 0–100 km/h aeg teab mis näitaja (10,1 sekundit), olulisemad on turvaliselt kiired möödasõidud ja neid selle 370njuutonmeetrise pöördemomendiga mootori ja kuuekäigulise automaatkäigukasti kooslus ka sooritada lubab.

Keskmiseks kütusekuluks annab tootja 5,7 liitrit sajale kilomeetrile, Autoleht mõõtis linna- ja maanteesõidu keskmiseks Tallinna ja lähiümbruse tööpäevastes sõiduoludes 7,4 liitrit 100 km (keskmine kiirus 42 km/h maanteesõidust ummikuni).

Sõiduomadusi saab iseloomustada kui mugavalt toekaid: Traveller hoiab kindlalt suunda, on rahulik ja konkreetne, samas piisavalt pehme, et säästa sõitjaid ülearusest rappumisest kehval teel. Pikkade vahemaade läbijatele on hea uudis ka vaikne sõitjateruum ja auto üleüldine pingevaba olek.

Varustusvõimalustes leidub rikkalikult juhiabielektroonikat: liiklusmärkide tuvastist ja automaatsetest kaugtuledest kuni automaatpidurini. Siiski tuleb lisada, et prooviauto andis mitu tagant otsasõidu hoiatust ilma igasuguse põhjuseta. Samas ei maksa arvata, et valehäired oleks vaid Peugeot Travelleri probleem, neid annavad ka paljud teised sõidukid.

Kristjan Sooper

Üks paremaid pisibusse turul, tasakaalus sõiduomadusi täiendab õnnestunud käsitsemisloogika.

Hind ja varustus

Disain

Sõitjateruum

Mootor ja jõuülekanne

Sõiduomadused

Tehnilised andmed
Hind40 200 €
MootorR-4 diisel turbo, 1997 cm3
Võimsus130 kW (177 hj)
Pöördemoment370 Nm
Käigukast6 käiku, automaatne
Tippkiirus170 km/h
Kiirendus10,1 s
Kütusekulu6,1/5,4/5,7 l / 100 km
Hooldevälp.
Varustus
ABSolemas
ESPolemas
Roolivõimendiolemas
Kesklukustusolemas
Konditsioneerolemas
Istmesoojendusolemas
Valueveljedolemas
Cd-mängijaolemas
El. aknad2
Turvapadjad4
Otsing salvestatud.
Edaspidi leiad selle otsinguväljalt.