Raptor ja tagurpidi loogika

Pöörasus; igapäevakasutatavus kombinatsioonis võistlusautolike maastikuvõimetega Kõrge hind; Väike kandevõime

Tavaliselt kipub jalg teeolude halvenedes iseenesest gaasipedaalilt kerkima, nii lõhub ju vähem autot ja endal kah mugavam, kuid Raptorile meeldib hoopis kiiruse tõstmine.

Ford F-150 Raptoris kohtub Ameerika menupikap sportautoga, viimane mõistagi ei defineeru siinkohal kiire sõiduga asfaldil, vaid maastikul. Raptori paneb liikuma 3,5liitrine kahe turboga bensiinimootor, millel võimsust 456 hobujõudu ja maksimaalne pöördemoment 692 njuutonmeetrit. Alumiiniumisulamist kere toetub ülitugevast terasest raamile, see omakorda Fox Racingu ning Ford Performance’i koostöös sündinud erivedrustusele ning kogu jõu ja ilu kannavad pinnasele BF Goodrichi maastikurehvid KO2.

Siinmail umbes 100 000 eurot maksvad Raptorid olid põgusal visiidil Eestis oma teekonnal Ameerika Ühendriikidest Venemaale. Mitmepäevane kõikvõimalikke teid hõlmav proovisõit nende programmi ei mahtunud, küll aga katse kiirel maastikurajal ning asfaltteel.

Lagedal paepealsel vonklev rada hüpitab aeglasel läbimisel Raptorit nagu iga teist pikapit. Huvitav, mis on selle auto võlu, kas tõesti ainult võimsus, käib peast läbi. Siiski, mälestused sõitudest kõrberalliautodega, nii roolist kui kõrvalistmelt, ütlevad, et kiirust peab olema, muidu komplekt tööle ei hakka. Tegelikult kehtib see igasuguse sportauto kohta, rääkimata võidusõiduautost. Eks te proovige vormeliga liiklusummikus hakkama saada!

Seega ... tuleb rohkem gaasi anda. Raptori turbomootori mahlaka kärina nautimiseks enam aega ei jätku, sest etendus, kuidas pika käiguga vedrustus maastikurehvid pinnasega kontaktis hoiab, samas aga summutavad amortisaatorid igasugused nn järeltõuked muhkudest-lohkudest ning kümnekäiguline automaatkäigukast töötab sellise väledusega, et teda nagu poleks olemas, võtab kogu tähelepanu. Kui järele mõelda, siis seda ebamaisem tundub, et kogu spektaakliga sai hakkama mitte viimase vindini tuunitud võistlusauto, vaid 2,5 tonni raskune ja 5,5 meetri pikkune pikap.

29sentimeetrine kliirens, 30kraadine pealesõidunurk ja korralik põhjakaitse julgestavad kiiremat minekut rasketes oludes. Programmid eri tüüpi maastike jaoks lubavad auto tark- ja riistvara viia sobivaimasse seisu. Pöördlülitist armatuurlaual võib juht valida näiteks vaid tagaveo, automaatse, vastavalt haardele veojõudu ümber jagava nelikveo, lukustatud kiire ja aeglase nelikveo. Lisaks saab valida eri sõiduviiside vahel, märja ilma programm muudab näiteks gaasipedaali „pehmemaks” ja arvestab kehvema pidamisega. Baja tähendab, et juht tahab kihutada n-ö kõrberallirežiimis: kiire lukustatud nelikvedu, kiired käiguvahetused, minimaalne turboviivitus. Tagadiferentsiaali saab lukustada nupuvajutusega, kuid mõne programmiga tehakse see liigutus automaatselt.

5,1 sekundiga kuuekümnemiilise tunnikiiruseni spurtiv superpikap (0–100 km/h eeldatavasti umbes 5,5 sekundiga) on maanteel kiirustades sama sürreaalne. Sportauto kiirendusvõime veoautoga. Muidugi ei saa juhitavust võrrelda sõiduautoga, reaktsioonid on aeglased, kuid mingit mürsu seljas istumise tunnet kah ei teki. Mingis mõttes käib sõit nagu võistlusautoga: tuleb leida õige rütm, arvestada nii massi kui konkreetsel juhul ka maastikusõidurehve.

Sõiduoludes, millega Raptor peab küllap kõige rohkem hakkama saama, igapäevaliikluses, toimetab see mugavalt, vaikselt ja taltsalt. Pehmelt, võiks isegi öelda, madalatel pööretel taandub mootori hääl sosinaks. Sõitjateruum sobib samuti igapäevakasutuseks, see on avar ja mugav, hästi varustatud. Muide, eraldi nupupaneeli leiab lae alt väliste seadmete ühendamiseks: lisavalgustid, kompressor jne. Miinuseks on napp kandevõime, ainult 544 kilogrammi, plussiks aga suutlikkus vedada 3,6tonnist haagist.

Kristjan Sooper

Heas mõttes hullumeelne auto, mis pakub unustamatuid sõiduelamusi.

Hind ja varustus

Disain

Sõitjateruum

Mootor ja jõuülekanne

Sõiduomadused

Tehnilised andmed
Hindu 100 000 eurot
MootorV-6 otto, turbo, 3497 cm3
Võimsus335 kW (456 hj)
Pöördemoment692 Nm
Käigukast10 käiku, automaatne
Tippkiirus172 km/h
Kiirendus0–96 km/h 5,1 s
Kütusekulu15,7/13,1/14,7 l / 100 km
Hooldevälp-
Varustus
ABSolemas
ESPolemas
Roolivõimendiolemas
Kesklukustusolemas
Konditsioneerolemas
Istmesoojendusolemas
Valueveljedolemas
Cd-mängijaolemas
El. aknad0
Turvapadjad0
Otsing salvestatud.
Edaspidi leiad selle otsinguväljalt.