RAV4 teeb juhi elu igavaks

kasutamislihtsus, juhitavus, praktilisus diiselmootorit ei saa tellida automaatkäigukastiga

Uue Toyota RAV4 elektroonika muudab maastikusõidu lihtsaks ja laseb juhil end teesõidulgi vabamalt tunda.

Muidugi sõltuvad auto sõiduomadused eelkõige mehaanikast (alates kere jäikusest ja vedrustuse geomeetriast kuni roolivõimendini välja), kuid kõiksuguste elektrooniliste abimeeste koostöö juhi ja tollesama mehaanikaga on samuti väga oluline. Talvine proovisõit andis võimaluse RAV4 juhitavust mõjutavate seadmete kokkumängu (Integrated Active Drive System) proovile panna.

Aitab ka rooli keerata

Kolmikusse kuuluvad nelikveosüsteem, stabiilsuskontroll ja elektriline roolivõimendi. Andurid mõõdavad rataste pöörlemiskiirust ja kiirendust (ka külgkiirendust), jälgitakse mootori tööd, piduripedaali ja rooli asendit. Nagu ikka – kõrvalekalle normaalsest tähendab sekkumist.

Viimane aga võib olla löök kaardikepiga vastu sõrmi ning seega igasuguse sõidurõõmu pärssimine või hoopis taktitundeliselt ulatud abikäsi. RAV4 kuulub sõbralike abistajate hulka: sõidust saab mõnu tunda. Oma osa on mugaval, kuid täpselt töötaval vedrustusel, mis loob eelduse, et elektroonikat pole tarvis ülitundlikuks programmeerida. Maanteesõidu trumpideks ongi täpne roolitunnetus ning rahulik käitumine.

Teesõidus lahendab stabiilsuskontroll kriitiliseks kiskuva olukorra kiire ja täpse pidurdusega, elektroonika ei reageeri üle. Huvitav on ka roolisüsteemi sekkumine. Muidugi ei hakka RAV4 juhi asemel rooli keerama, küll aga soodustab võimendi õigete liigutuste tegemist: õiges suunas on kergem keerata. Praktikas tähendas see, et sundides auto parem külg ees libisema (see oli päris raske ülesanne), on rataste paremale (ehk õiges suunas) keeramine oluliselt kergem kui vasakule.

Maastikul võimekas

Nelikveo südameks on elektromagneetiliselt lülitatav sidur, kuid veojõu siirdamisel tagaratastele ei arvestata vaid esirataste libisemist, vaid ka rooli asendit, kiirust, mootori pöördeid ja hetkel arendatavat pöördemomenti. Tulemuseks on loogiline ja usaldusväärne käitumine: veojõu suhte muutmine 100:0 kuni 55:45 ei põhjusta mingeid ebameeldivad üllatusi.

Ehkki maastikukatse eel paneb muretsema stabiilsuskontrolli väljalülitamise võimaluse puudumine – kehval juhul tähendab see libedal kattel hoo n-ö kinnipoomist –, selgub pärast müttamist lumises karjääris, et hirm oli põhjendamatu. Kohaltvõtul rattaid arutult kaapima ei lasta ja seega ei teki võimalust end põhjani kinni kaevata, samas saab jõuga läbi lume pressides mootori muskleid kasutada. Järsul laskumisel saab pidurduse jätta auto hooleks, sõiduk püsib kindlalt kursil.

Jah, muidugi ei ole need võimalused mõeldud maastikusõidueksperdile, sest keerukates oludes ei asenda ükski seade profi oskusi, kuid 195millimeetrise kliirensiga RAV4 on siiski nn linnadžiip. Seetõttu hindasime auto võimalusi maastikul harva ja lihtsamatele radadele sattuva amatöörjuhi seisukohast.

Üks otto- ja kaks diiselmootorit

Nagu uute mudelite puhul enamasti ikka, on uus RAV4 eelkäijast suurem, 14,5 sentimeetrit pikem, 7 sentimeetrit pikema telgede vahega ja 8 sentimeetrit laiem. Ruumi jätkub nii esi- kui tagaistmele, samuti pagasile – pakiruumi mahuks on 586 liitrit. Viimast saab tagaistmete arvelt kasvatada vaid ühe liigutusega: ei ole tarvis eemaldada peatugesid ega tõsta üles istmepatju.

Sõltuvalt varustusest saab RAV4 käivitada ka võtit kasutamata ning seda isegi taskust välja võtmata – piisab nupuvajutusest. Juhikoht on lihtne ja ülevaatlik, tavapärast panipaikade paraadi täiendab n-ö teine kindalaegas – kaasreisija ees asuv ja nupuvajutusega avatava-suletava kaanega.

152hobujõuline ottomootor ja neljakäiguline automaatkäigukast moodustavad mugava ja sujuvalt töötava, kuid mitte just ülearu sportlikku koosluse. Kiirendusaeg 0–100 km/h on 12 sekundit, manuaalkäigukasti puhul sama mootoriga 10,6 sekundit. Diiselmootori (RAV4-l kas 136- või 177hobujõuline) eelistajad teadku, et automaatkäigukasti sellega kombineerida ei saa.

Uue RAV4 hinnad algavad 365 900 kroonist.

Omas klassis vaieldamatu tipptegija, kindel teedel ja piisavalt võimekas maastikul.

Hind ja varustus

Disain

Sõitjateruum

Mootor ja jõuülekanne

Sõiduomadused

Tehnilised andmed
Hind433 300 kr
MootorR-4, otto1998 cm3
Võimsus112 kW (152 hj) 6000 p/min
Pöördemoment194 Nm 4000 p/min
Käigukast4käiguline automaatkäigukast
Tippkiirus175 km/h
Kiirendus12,0 s
Kütusekulu9,0 l / 100 km
Hooldevälp-
Varustus
ABSolemas
ESPolemas
Roolivõimendiolemas
Kesklukustusolemas
Konditsioneerolemas
Istmesoojendusolemas
Valueveljedolemas
Cd-mängijaolemas
El. aknad0
Turvapadjad0
Otsing salvestatud.
Edaspidi leiad selle otsinguväljalt.