Commander lahingut ei karda

maastikusuutlikkus, diiselmootor õõtsumine teel, ebamugav kolmas istmerida

Jeep Commanderi võimete piiriks maastikul näib olevat sõna otseses mõttes vaid taevas. Või siis juhi julguse ja oskuste otsasaamine.

Paldiski mahajäetud karjääris on üks mõrvarlik tõus: umbes sellise kaldenurgaga nagu suusahüppemäe maandumisnõlv, auklik, ka külgsuunas viltu ja loomulikult pööraselt libe. Tänavu talvel katsetatud maastikuautodest on kõik seda rünnanud, kuid vallutust märkivat lippu pole ükski saanud heisata.

Commanderi 218hobujõuline diisel võpatab ellu ja jääb kannatlikult tuksuma. Aeglusti sisse, automaatkäigukasti valits sõiduasendisse ja minek. Selle lause järel peab olema just punkt, mitte hüüumärk. Automaatkäigukastiga “komandör” võimaldab juhil kiirust ülitäpselt doseerida, hurraaga libedasse kivihunnikuse tormamine tähendaks lahingu kaotust juba enne rünnaku algust.

Seega on algus aeglane ja rahulik. On tunda, kuidas rattad ronivad üle kivide ja jääkonaruste. Juhiaknast paistab vaid taevas. Commander rühib muretult nagu tramm üle Hendriksoni küüru.

Iroonilise muigega“Vaenlane”, praegusel juhul uue mudeli võimetest pilti saada tahtev juht, annab aga vastulöögi – peatume nõlval. Saabub tõe hetk: sellest piirist pole enam edasi saadud. Uuesti käik sisse. Kas nüüd tõmbavad rattad ringi, “komandör” jääb abitult kõõluma ning peab seejärel punastades ja pilku peites taanduma?

Commander võtab aga kohalt, nagu hakkaks linnas foori tagant liikuma, ja tõuseb ilma igasuguste emotsioonideta – ei, siiski iroonilise muigega – tippu. Lihtsalt ja loogiliselt, justkui muuseas ja justkui küsides, mida teie siis arvasite.

Võtmeks on Quadra-Drive II nelikveosüsteemiga Commanderi kaks piiratud libisemisega diferentsiaali. Auto on võimeline haar­detingimuste muutumisel veojõu välkkiirelt ümber jagama. Kusjuures nii, et peaaegu 100 protsenti veojõust on võimalik suunata ühele rattale.

Jeep Grand Cherokeega sama telgede vahega ning ka nelikveosüsteeme ja mootoreid jagav Commander on nimetatud sõsarast vaid 3,7 sentimeetrit pikem, kuid mahutab seitse sõitjat. Õigem oleks siiski öelda, et peaks mahutama (tehniliste andemete tabeli kohaselt).

Kellele on mõeldud kolmas rida?

Commanderi istmed on paigutatud nagu teatrisaalis, eesmised madalamal ja tagumised kõrgemal. Nii näevad tõepoolest ka tagaistujad esiaknast välja, et aga viimase rea istmepadi on tõusva põhja tõttu põrandast vaid kümnekonna sentimeetri kõrgusel, kujutab seal istumine endast pigem põlved lõua all kükitamist.

Juhile tähendab kolmas istmerida häda ja viletsust manööverdamisel – tagurdada tuleb ainult küljepeeglite järgi. Õnneks on viimase rea istmed paari liigutusega kokku klapitavad siledaks pakiruumipõrandaks – mahtu on sel juhul soliidsed 973 liitrit, kui istmed üleval, siis napid 170.

Sõitjateruumi kandiline kujustus klapib hästi Commanderi enda nurgelise, tõsidžiibi arhailise ja robustse disainiga. Maastikuauto puhul on see kompliment – funktsionaalsus ennekõike.

Juhikohal on kõik lihtne ja selge, ei mingeid trikke.

Liiga viisakas mootor

Kolmeliitrise Mercedes-Benzi diiselmootori meistritööks nimetamine pole kindlasti liialdus. Pigem on see Commanderi rohmaka oleku taustal isegi liiga viisakate maneeridega: vaikne ja ülisujuva käiguga.

Pöördemoment 510 njuutonmeetrit on saadaval vahemikus 1600–2000 pööret minutis. Inimkeeli: auto on jõuliseks minekuks valmis igas vähegi mõistlikus sõidusituatsioonis. 0–100 km/h aeg on 9 sekundit, keskmine kütusekulu 10,8 liitrit sajale kilomeetrile.

Mootoreid on valikus veel kaks: tipus troonib 5,7liitrise töömahuga 326hobujõuline HEMI (0–100 km/h 7,4 s), kõige tagasihoidlikuma dünaamikaga on aga 4,7liitrine V-8, mis viib Commanderi paigalt sajakilomeetrise tunnikiiruseni 9,5 sekundiga. Muide, kõigi kolme mootori puhul on Commander võimeline vedama 3,5tonnist haagist.

Kui maanteesõidu dünaamikale ei saa proovitud diiselmootori puhul etteheiteid teha, siis asfaldil käitumises üldisemalt kajastuvad auto esmaklassilised maastikusõiduomadused paraku miinusena. Midagi pole parata: pika käiguga vedrustus nõuab oma ja laines maanteed tähendavad tugevat õõtsumist. Lihtsalt auklikul teel on aga Commander kodus: tee näib palju siledam kui tegelikult.

Eesti hinnakirjas on esialgu vaid Commanderi diiselmootoriga Limited-varustustasemel versioon. Auto hinnaks on sellisel puhul 750 000 krooni.

Maastikuauto nagu peabki: alates disainist kuni sõidu­omadusteni. Eeskujulikud maastikusõiduomadused tähendavad paraku kompromisse asfaldil, samuti on kolmas istmerida kasutatav vaid n-ö hädajuhtumil.

Hind ja varustus

Disain

Sõitjateruum

Mootor ja jõuülekanne

Sõiduomadused

Tehnilised andmed
Hind750 000 kr
MootorV-6, diisel 2987 cm3
Võimsus160 kW (218 hj) 4000 p/min
Pöördemoment510 Nm 1600–2000 p/min
Käigukast5käiguline automaatkäigukast
Tippkiirus191 km/h
Kiirendus9,0 s
Kütusekulu10,8 l / 100 km
Hooldevälp-
Varustus
ABSolemas
ESPolemas
Roolivõimendiolemas
Kesklukustusolemas
Konditsioneerolemas
Istmesoojendusolemas
Valueveljedolemas
Cd-mängijaolemas
El. aknad0
Turvapadjad0
Otsing salvestatud.
Edaspidi leiad selle otsinguväljalt.