Juhivõrgutaja

disain, juhitavus, sõidurõõm veeremüra, keskpärase suurusega pakiruum

Asi ei ole ainult välimuses. Lõplikult võrgutab Alfa Romeo 159 juhi kurvilisel teel.

Alfa 159 pole sportauto, kuid sport on tal geenides. Ja ükskõik kui taltsaks roolikeeraja teda ja ennast ei sunni, saab pärilikkus siiski võitu. Ja siis läheb lahti: juhiloast tuleb kõvasti kinni hoida.

2,2liitrise mootoriga Alfa 159 pole 185 hobujõuga just eriline atleet, pigem lihtsalt heas sportlikus vormis. Sama saab öelda kiirendusvõime kohta – 8,8 sekundit paigalt sajani pole halb, kuid ka ei midagi sensatsioonilist.

Kui oled istunud 159 juhikohale ja vajutanud starterinuppu, võpatavad näidikute osutid rõõmsalt. Ootad midagi erilist. Miskipärast tulevad Alfas ikka meelde legendaarsed F1 piloodid Giuseppe Farina ja Juan Manuel Fangio, ehkki viimane võiks ju assotsieeruda hoopis Mercedesega.

Metallitooni keskkonsooli sügavusse uputatud kütuse, jahutusvedeliku ja õlitemperatuuri näidikud on nähtavad ainult juhile, tavapärases plokis juhi silme ees on hästi loetavad spido- ja tahhomeeter. Punased nahkistmed on mõnusalt retro, samas sportlikult toekad ja mugavad.

Läheb peoks

Kuid proloog jääb siiski oodatust tagasihoidlikumaks: mootori käivitamisele ei järgnegi oodatud üminat, otsepritsega mootori kerge tiksumine ning sellega kaasnev väike vibratsioon tühikäigul on isegi pisikeseks pettumuseks.

Kui Alfa rattad aga asfalti paitama hakkavad, võib uvertüüri unustada. Teos ise on võimas. Roolitunnetus on esmaklassiline, mootori reaktsioon gaasivajutusele kiire ja käiguvahetus täpne. Rool istub kätte kui valatud ning esimest võimalust 185 hobusele kannuseid anda ei jaksa juht tipptunnil linnast välja venides ära oodata.

Testiplatsil lööb varem vaid väliselt säranud, Giorgetto Giugiaro ja Alfa disainikeskuse töö Alfa 159 lausa leegitsema. Mida juht tahab, seda Alfa teeb ning väga täpselt ja innukalt. Sealjuures ei unusta ta juhti hoiatada – just hoiatada, mitte ähvardada –, kui viimane liiga hoogu satub. Kiire rool teeb libisemise korrigeerimise hõlpsaks. Tõsi, esiveolisele tüüpiliselt on 159 kergelt alajuhitav, kuid samas tervikuna väga hästi tasakaalus.

Alfa metsikumat poolt proovides on miinusteks ebatäpselt doseeritavad pidurid ja veidi ebamäärane sidur. Viimase pedaal on pika käiguga ja lahutus-lülituspunkti leidmine pole kuigi lihtne.

Pidurduskatse tulemused on eeskujulikud: Alfa saab hästi pidama ja pidurid taluvad ka suuri koormusi. Miinus ilmneb mitte äkkpidurdusel, nagu teeme testis, vaid just kergetes vajutustes – õige vajutusjõu leidmine nõuab harjumist.

Väärikas seltskonnas

Ehkki temperamentne nagu Alfale kohane, sobib 159 suurepäraselt igapäevasteks asjatoimetusteks. Uus, ees topeltõõtsharkidega ja taga mitmikhoobvedrustus on küll sportlikult jäik, kuid täiesti kasutatav ka kehvadel teedel. Muidugi ei maksa oodata sulgpehmet minekut, kuid kindlasti pole tegu kompromissitu jäikusega, millega kruusateele ei tohiks sattuda.

Sportlikkusest johtub teinegi ebamugavus: veeremüra maanteekiirustel. Samas saab möödasõidud toimetada vaevata, mootor veab jõuliselt juba 2000 pöördelt, suurim võimsus äratatakse aga kusagil 4000 kandis.

Ottomootoreid on valikus neli, nimetagem siinkohal veel 260hobujõulist V-6-t ja 160hobujõulist reasneljast. Diiselmootoreid saab valida kolme hulgast. Peale testiautol olnud kuuekäigulise manuaalkäigukasti on võimaluste reas automaatkäigukast ning robotiseeritud vahetustega Selespeed.

Sõitjateruumis on 159-s neljale ruumi piisavalt, kolmekesi tagaistmel läheb muidugi kitsaks. 405liitrise pakiruumi kasutusvõimalusi pärsib väike laadimisava, kuid mahult asetub see konkurentide vahele: näiteks BMW 3. seeria sedaanil on see 460 liitrit, Lexus IS-il 378.

Hindade alampiir on Alfa Romeo 159-l neist kolmest madalaimal – 380 000 krooni, BMW 3. seerial 399 600 ja Lexus IS-il 466 000 krooni.

Silmas tuleb muidugi pidada, et nii Alfa Romeol kui BMW-l on baasmudeli puhul tegu ottomootoritega mudelitega, Lexusel diisliga. Samuti on erinevusi varustuses. Oluline erinevus on seegi, et kui Lexust saab vaid tagaveolisena, pakutakse BMW-d taga- ja nelikveolisena, Alfa 159-t esi- ja nelikveolisena.

Kaunis ja temperamentne auto, mis veidi tingib sõidumugavuses ja praktilisuses.

Hind ja varustus

Disain

Sõitjateruum

Mootor ja jõuülekanne

Sõiduomadused

Tehnilised andmed
Hind425 000 kr
MootorR-4 otto 2198 cm3
Võimsus136 kW (185 hj) 6500 p/min
Pöördemoment230 Nm 4500 p/min
Käigukast6käiguline manuaalkäigukast
Tippkiirus222 km/h
Kiirendus8,8 s
Kütusekulu9,4 l / 100 km
Hooldevälp-
Varustus
ABSolemas
ESPolemas
Roolivõimendiolemas
Kesklukustusolemas
Konditsioneerolemas
Istmesoojendusolemas
Valueveljedolemas
Cd-mängijaolemas
El. aknad2
Turvapadjad6
Otsing salvestatud.
Edaspidi leiad selle otsinguväljalt.