Kuidas kulutada 1,7 miljonit?

- -

Mida saab 1,7 miljoni krooni eest? Neli talu Jõgevamaal, seitse tuliuut Volkswagen Golfi, 60 tosin aastat vana Audi 80-t, 550 kasutatud Moskvitši või... ühe täisvarustuses Jaguar XK kabrioleti.

Uue Jaguar XK hinnad algavad siiski madalamalt. Baasvarustuses kupee hinnaks on 1,28, kabrioletil 1,42 miljonit. Kui laduda viimasele kogu lisavarustus, saabki hinnaks umbes 1,7 miljonit krooni. Kas see on ratsionaalne ost? Muidugi mitte. Aga stiilne ost? Kahtlemata.

Edasi minevikku

Mäletan päeva, mil sain istuda restaureeritud vanas Jaguar E-Type’is, sõita siiski mitte. Samasuguse päikesepaistelise päeva hommikul, aga mitte ühes salapärases garaažis, vaid Tallinnas Jaguari esinduse parklas, tabab mind uue XK rooli istudes tõeline deja vu. Ma olen selles autos olnud!

Tuuleklaasi tagant paistab pikk mootoriruum, millest joonistuvad välja rattakoopad. Isteasendki on kuidagi tuttav, ehkki istmed ise on 45 aasta vanusel E-tüübil ja praegusel XK-l muidugi täiesti erinevad. Tegelikult ei oskagi rohkem otseseid paralleele tõmmata, ajalooline E-Type ja tehniliselt kõige keerukam Jaguar läbi aegade, uus XK polegi ju tavameetodil võrreldavad. Ühine on hing, aga seda juba tollipulga ja dünamomeetriga ei mõõda.

Edasi algab elamus, mida E-Type’i roolis pole – sõit. XK tunneb peremehe või sõbra juba eemalt ära. Taskus peab siiski olema vastav pult, mis, muide, võib sinna ka sõidu ajaks jääda. Käivituseks piisab nupuvajutusest.

Nahk- ja puitkattega rool, metalli, puidu ja naha kombinatsioonis salong (jajah, just salong, mitte sõitjateruum), puutetundlik ekraan armatuurlaua keskel ning klassikalised osutitega “kellad” otse juhi pilgu all.

Sõita saab ka neljakesi, kuid ennekõike siiski kahekesi. Tagumine istmerida pole just kuigi ruumikas, kuid tõsi, täiesti kasutatav.

Katuse avamine on automaatne: juhi roll on vaid sõrme nupul hoida. Ei mingit klambritega jahmerdamist ega katte peale venitamist. Kui pehme katus pakiruumi on volditud, kahaneb selle maht 313 liitrilt 200-le. Kabriolett-XK pehme katus pole siiski lihtsalt kiht või paar musta riiet, kui keegi peaks nii arvama – seestpoolt on too kaetud samalaadse heleda polsterdusega nagu kogu muu salongki.

Kui kabriolett peaks sattuma ümbermineku ohtu, aktiveerub kaitsesüsteem 65 millisekundi jooksul. Selle tulemusena paiskuvad tagaistmete tagant välja turvakaared, mis koos tuuleklaasi raamiga sõitjaid kaitsevad.

Rahulik ja soliidne

Sõit on elamus linnakiiruselgi. Pikk esiosa libiseb ees, V-8 ümiseb taustaks ja aukudest sahiseb XK üle nagu muuseas. Mis siis, et madalad sportlikud rehvid on 20tollistel velgedel ja sõit peaks teoorias olema kõike muud kui mugav. Võlusõnaks on CATS – aktiivvedrustus, mis kohandub sõiduoludele.

Kui eelmise XK puhul seati amortisaatorite jäikust ees ja taga paarikaupa, siis uuel avatakse-suletakse klappe kõigil neljal eraldi teineteisest sõltumatult. See lisab vedrustuse töösse paindlikust.

Laialdane alumiiniumi kasutamine on võimaldanud uue XK kabrioleti ehitada eelkäijast 287 kilogrammi (20 protsenti) kergema – tulemuseks täpsem juhitavus ja väledam reaktsioon roolipööretele. Tasub tähele panna, et kabrioleti kere jäikust suurendati koguni 50 protsenti. Jäik kere on eeldus vedrustuse täpseks tööks ja lõpuks, kõige igapäevasemas tähenduses – kabriolettidele tihti iseloomulikke naginad nii kergelt ei teki.

Musikaalne mootor

V-8 300 hobujõudu annavad endast gaasipedaali põhjasurumisel teada unustamatu kõlaga: tasa sõitmisel kapoti alt kostnud intelligentse Dire Straitsi asemel hakkab esinema rajum punt, no näiteks Manowar. Päris maapealne põrgu see siiski pole (nimetatud bändil on selline DVD-de sari – “Hell on Earth”), aga kinnitus, et peente kommetega XK-l on ka metsikum pool, igal juhul.

Kiirenduskatsel me 411njuutonmeetrise pöördemomendiga mootorist tehaseandmetes lubatud 6,3 sekundit 0 – 100 km/h sprindis välja ei pigista – 6,9 jääb parimaks.

XK käitub teel nagu Jaguarilt ootasime – ta on rahulik ja stabiilne, juhitavuselt äärmiselt kindel. Kui millegi kallal norida, siis ehk veidi liiga kergena tundunud rooli üle, kuid seegi on pigem maitse asi – kindlasti polnud see katastroofiliselt üle võimendatud.

Juhitavuskatsete tulemused paraku auto tegelikku iseloomu ei peegelda. Numbrid toovad alla nii suured mõõtmed (suurel autol jääb kurikate vahel ruumi väheks) kui ka küllaltki lühike testiaeg – harjumiseks jäi umbes kaks tundi puudu.

Üks peamise konkurente, BMW 650 Ci Cabrio on XK-st odavam, makstes 1,32 miljonit ja pakkudes 67 hobujõudu rohkem. Mercedes-Benz SL 350 eest küsitakse 1,28 miljonit, SL 500 eest 1,61 miljonit. Esimene on XK-st 28 hobujõudu vähem võimsam, teisel on 87 “hobust” rohkem.

Stiilne ja kallis auto, mis paljuski tänu aktiivvedrustusele on ühtaegu kindla juhitavusega ja samas Eesti teedele sobilikult kiire.

Hind ja varustus

Disain

Sõitjateruum

Mootor ja jõuülekanne

Sõiduomadused

Tehnilised andmed
Hind1 420 000 kr
MootorV-8 otto 4196 cm3
Võimsus224 kW (300 hj) 6000 p/min
Pöördemoment411 Nm 4100 p/min
Käigukast6käiguline automaatkäigukast
Tippkiirus250 km/h
Kiirendus6,3 s
Kütusekulu11,3 l / 100 km
Hooldevälp-
Varustus
ABSolemas
ESPolemas
Roolivõimendiolemas
Kesklukustusolemas
Konditsioneerolemas
Istmesoojendusolemas
Valueveljedolemas
Cd-mängijaolemas
El. aknad0
Turvapadjad4
Otsing salvestatud.
Edaspidi leiad selle otsinguväljalt.