Volvo S80: luksus Põhjamaa moodi

- -

Volvo lipulaeva S80 loomisse olnuks justkui kaasatud Soome kuulus arhitekt ja disainer Alvar Aalto ning ta 1930ndatel loodud disainistuudio Artek.

Aalto loomingut on iseloomustatud sõnadega “vähem on rohkem”, mis peab paika ka S80 puhul. Muidugi on see tipptehnikat tulvil nagu 21. sajandile sobiv, kuid nii välimuselt, aga eriti sisemuselt on see Põhjamaise disaini ehe kehastus.

Tippmudeli V-8-mootor lisab kargesse disaini vürtsi, mis ei avaldu ainult dünaamikas, vaid on ka kõrvaga kuuldav. Käivitusnupu vajutusele järgneb möiratus, mis siiski taltub kohe, et gaasipedaali järsemal surumisel taas teatada – juhi parema jala käsutada on 315 hobust.

Vastuolu auto välimuse ja V-8 temperamendi vahel pole: turvalisuse nimel põikiasendis kapoti alla mahutatud musklimägi on härrasmees. Sõitmine liikluseeskirjade järgi ei ole tahtejõu proovikivi. S80 ei provotseeri, aga kui algatus tuleb juhi poolt, läheb mänguga kaasa. See kiirendab paigalt sajakilomeetrise tunnikiiruseni vähem kui seitsme sekundiga ja teeb möödasõite kui muuseas.

Kalleima ja odavaima S80 hinnavahe on peaaegu kahekordne: kui odavaima, 200hobujõulise ottomootoriga ja tagasihoidlikuma varustusega auto saab vähem kui poole miljoniga, siis tippversiooni hind on 821 000 krooni.

Korralik varustus

Varustusega Volvo ei koonerda – testiautoks olnud V-8-mootoriga S80-t müüakse kõrgeimal tasemel Summum, mis tähendab kõike klassile tavapärast pluss näiteks tagaistme soojendust ja nn sekretäri IDIS, mis aitab juhil pingelises situatsioonis liiklusele keskenduda (ei lase keerukas olukorras läbi telefonikõnesid ja tekstisõnumeid jne). Odavaima versiooni nimekiri on loomulikult lühem, kuid samuti oluliste puudujääkideta.

Rikkalikust turvavarustusest tasub märkida lülisambavigastusi vältida aitavat WHIPsi – tagant otsasõidu korral liiguvad selja- ja peatugi kaasa ettepoole paiskuva juhi ja/või kaasreisijaga, püüdes sõitja kinni enne tagasipaiskumist.

Lisade nimekirjast leiab põnevaid asju. Olgu nimetatud näiteks peeglite pimepunkti jälgiv kaamera BLIS, mis annab märku juhile “nähtamatust” autost kõrval, samuti omalaadne infokeskus PCC. Viimase abil saab juht teada, kas auto on lukustatud, alarm rakendunud või välja lülitatud. Sõltuvalt versioonist on kas põhi- või lisavarustuse nimekirjas õhukvaliteedi süsteem IAQS, mis lisaks tavapärasele tahkete osakeste kinnipidamisele tunneb ära näiteks vingugaasi ja lülitab automaatselt sisse siseõhuringluse. Aktiivsöefilter sõdib ebameeldivate lõhnadega.

Distantsitundliku kiirusehoidiku ning aktiivvedrustuse (seadistus muutub vastavalt sõiduoludele) leiab lisade nimekirjast samuti.

Vaikne ja kiire

Juhikoha selge ja loogiline organiseeritus teeb juhtimisseadmetes orienteerumise lihtsaks. Enim vajatavad nupud-lülitid on kogutud keskkonsoolile, harvem pruugitavad roolist vasakule. Viimasedki on hõlpsalt leitavad ning käsitsetavad, kuid lihtsalt n-ö juhi silma alt ära.

Lahedalt mahub nii esi- kui ka tagaistmetele, pakiruumi mahtu on soliidsed 480 liitrit. Ehkki istmeseljatoed on allaklapitavad ja pikemadki esemed saavad vajadusel küüti, seab omad piirangud väike pakiruumi ava.

Nii nagu V-8, on ka auto käitumine tervikuna soliidselt rahulikult, kuid S80 on võimeline vajadusel ka kiireteks manöövriteks. Maanteel liigub see kui luksusaurik, enesekindlalt ja mugavalt, aga kui juhil peaks tekkima vajadus äkki kurssi muuta, suudab reageerida lootsikaatri väledusega – ja jääda seejuures eeskujulikult juhitavaks.

Ehkki nelikveoline testiauto veeres 18tollistel ratastel, millel olid sportlikud 245/40 mõõdus Pirelli rehvid, püsis müratase sõitjateruumis madalal ka veeremüra silmas pidades. Kruusateel need jalavarjud end muidugi kuigi koduselt ei tundnud, auto raputas auklikumatel lõikudel päris mehiselt.

Kuuekäiguline automaatkäigukast mängib V-8-ga hästi kokku. See vahetab rahulikult kulgedes käike märkamatult, gaasipedaalile tugevamini surudes aga ei viivita. Autolehe katsel S80 tehaseandmetes kirjas olevat 6,5sekundilist kiirendusaega 0–100 km/h ei saavuta, olles nelja kümnendiku võrra aeglasem. Keskmine kütusekulu lubatakse 11,8 liitrit sajale kilomeetrile.

Mootorivaliku ökonoomseim esindaja on 185hobujõuline diisel, mis ajab läbi keskmiselt 6,4 liitriga sajale kilomeetrile. Valikus on veel 200- ja 238hobujõulised ottomootorid.

Elegantse disainiga luksuslik auto, mille viimistletud sõiduomadused vastavad välimusele.

Hind ja varustus

Disain

Sõitjateruum

Mootor ja jõuülekanne

Sõiduomadused

Tehnilised andmed
Hind821 000 kr
MootorV-8 otto 4414 cm³
Võimsus232 kW (315 hj) 5950 p/min
Pöördemoment440 Nm 3950 p/min
Käigukast6käiguline automaatkäigukast
Tippkiirus250 km/h
Kiirendus6,5 s
Kütusekulu11,9 l / 100 km
Hooldevälp-
Varustus
ABSolemas
ESPolemas
Roolivõimendiolemas
Kesklukustusolemas
Konditsioneerolemas
Istmesoojendusolemas
Valueveljedolemas
Cd-mängijaolemas
El. aknad0
Turvapadjad8
Otsing salvestatud.
Edaspidi leiad selle otsinguväljalt.