Lexuse lendav vaip

mugavus, ökonoomsus, varustus veidi ebamäärane disain

Lexuse hübriiddžiip RX 450h veereb erakordselt vaikselt ning triigib välja ka suuremad voldid teekattes.

Eelkäijast märkimisväärselt järsema disainikeelega uus RX osutub ka maneeridelt konkreetsemaks ‒ juhitavusse on lisandunud heas mõttes saksapärasust. Lexusest pole saanud BMWd, kuid varasemast RXist paremat tagasidet autoga toimuvast ning suurem täpsus juhitavuses on saavutatud mitmete täiustustega auto veermikus.

Umbes 900 000kroonine hind paneb RXi võistlema BMW X5, Mercedes-Benz MLi ja Audi Q7 diiselversioonidega, mille puhul on võimsuse ja mõistliku kütusekulu kombinatsioon samuti argumendiks nagu hübriidilgi. Hübriidajamit pole aga Eesti turul ühelgi „sakslasel" vastu panna. Varustusnimekiri on lexuslikult pikk, sisaldades juba baashinnaski rohkelt kraami, mis mitmetel rivaalidel lisade nimistus.

Turvapatju saab kokku lugeda tosina: lisaks tavapärastele juhi ja kaasreisija põlvi kaitsvad ning ka tagaistujate külgpadjad. Vahemärkusena: Autoleht loeb külgmised turvakardinad, mis kaitsevad nii ees- kui tagaistujate päid, neljaks turvapadjaks. Mõnel pool lähevad need kirja kahe turvapadjana, mis pole samuti vale, kuid meie meelest kirjeldab suurem arv auto turvavarustust paremini.

Arvutihiir jõudis Lexusesse

Ehkki keerukas hübriidajam tekitab tihtipeale disainerites kihu kujundada juhikoht kui „Star Treki" kosmoselaeva Enterprise juhtimiskeskus, kuhu ilma teravate kõrvaotsteta ja liibuva roosa (või mis iganes värvi see oligi) ürbita nagu ei sobikski istuda, suutsid RXi loojad neist viguritest loobuda.

Küll aga murdis Lexuse pardale BMW iDrive'iga sarnane kesklülitisüsteem, sama põhimõttega seadmed leiduvad ka Audil ja Mercedesel. Lexuse oma sarnaneb aga kõige enam arvutihiire kasutusloogikaga. Keskkonsooli kõrgendiku eesmises osas asub edasi-tagasi ja külgedele liigutatav suur, umbes poole arvutihiire suurune nupp, külgedel enter-klahvid ja kõige ees tagasiteeklahv. Nupu liigutamine paneb armatuurlaua keskel asuval ekraanil liikuma noolekese, mille vahendusel saab omad eelistused autole teatavaks teha.

Esialgu on raske vastu panna kiusatusele pärast sobiva valiku leidmist seda kinnitada „hiirele" vajutamisega, kuid ega külgedel asuvatel enter-klahvidel miskit viga ole, lihtsalt harjumuse asi.

Näidikud on lahendatud meeldivalt sihverplaatide ja seieritega, kuid ka „Star Treki" fännidel ei tule pettuda. Kui autole tellida, kuvatakse osa näite (kiirus, navigatsiooniinfo ja veel üht-teist) esiklaasile. Seda tegev seade pole siiski lihtsalt üks vahva vidin, vaid suurendab ka sõiduohutust. Nimelt pole tarvis olulise teabe saamiseks pilku teelt pöörata.

Sisekujunduses mõjuvad veidi võõrana üksikud väikesed puitelemendid keskkonsoolil ja ukse käepidemetel, samas kui üldiselt domineerib tehnokraatlik teema metallitooni plasti, metalli ja tumeda nahkpolsterdusega.

Ruumi jagub nii esi- kui tagaistmele, seejuures saab ka viimaseid edasi-tagasi nihutada ning reguleerida seljatoe nurka.

Erakordselt sujuv sõit

Uue Lexus RXi hübriidajam kombineerib nagu vanalgi V-6 sisepõlemismootori ja kaks elektrimootorit. Siiski tehti väiksema kütusekulu saavutamiseks mitmeid täiustusi: alates väiksemast hõõrdumisest mitmetes liikuvates komponentides kuni säästlikumalt töötava bensiinimootorini.

Juht ei pea Atkinsoni tsüklist, heitgaaside tsirkulatsioonist ega juhtelektroonika pingutustest muidugi midagi teadma. Tähtis on, et bensiini- ja elektrimootorite kombinatsioon arendab 299 hobujõudu, kiirendab auto paigalt sajani 7,8 sekundiga ning kulutab keskmiselt vaid 6,3 liitrit bensiini sajale kilomeetrile. Keskmisest veelgi muljetavaldavam on aga linnakulu 6,6liitrine näitaja.

Kooslus, kuhu kuulub ka astmeteta käigukast, töötab äärmiselt sujuvalt, kiirendustes pole mingit brutaalsust, RX suudab olla vägagi jõuline, kuid seda omal viimistletud moel. Auto peatudes lülitub bensiinimootor välja, mõõduka kiirendusega kohaltvõtt käib laetud akude puhul vaid elektrimootorite abil, need aitavad bensiinimootorit ka kiirendustel ning töötavad pidurdustel generaatoritena.

Lisaks saab juht valida kolme sõidurežiimi vahel: eriti säästlik sõit, talvine sõit ning vaid elektri jõul liikumine. Esimene häälestab auto eriti ökonoomsesse meeleollu, näiteks vähendab konditsioneeri jõudlust kiirendustel, säästes sellega energiat. Teine muudab auto n-ö tasasemaks ja sõidu veelgi sujuvamaks, viimase puhul saab sõita kuni 40 km/h ning muidugi seni, kuni akudes piisavalt voolu.

Vaikne ka karedal asfaldil

Muudetud vedrustus, tagaratastel põhimõtteliselt, esiratastel seadistuselt, teevad RXi juhtimise nauditavaks ka käänulisel teel. Seda eriti siis, kui autole on valitud aktiivsed stabilisaatorvarvad, mis elektrimootorite abil avaldavad varbadele suuremat või väiksemat väändejõudu ning vähendavad kere kaldumist kurvides. RXile saab tellida ka õhkvedrustuse.

Tähelepanuväärselt hästi saab RX hakkama kehvades teeoludes. Maastikule proovisõit Ungaris ei viinud, küll aga üpris sandis seisus väiksematele teedele. Aukudega tuli vedrustus suurepäraselt toime. Ja mis Eesti oludes samuti oluline, ka väga karedal asfaldil jäi sõitjateruum vaikseks.

luksusdžiip, mis sõidab mugavalt ja säästlikult, on hästi juhitav ja ka piisavalt reibas.

Hind ja varustus

Disain

Sõitjateruum

Mootor ja jõuülekanne

Sõiduomadused

Tehnilised andmed
Hind894 200 krooni
MootorV-6 otto, 3456 cm3, 2 el mootorit
Võimsus220 kW (299 hj) 6000 p/min
Pöördemoment317 Nm 4800 p/min
Käigukastvariaatorkäigukast
Tippkiirus200 km/h
Kiirendus7,8 s
Kütusekulu6,6/6,0/6,3 l / 100 km
Hooldevälp15 000 km
Varustus
ABSolemas
ESPolemas
Roolivõimendiolemas
Kesklukustusolemas
Konditsioneerolemas
Istmesoojendusolemas
Valueveljedolemas
Cd-mängijaolemas
El. aknad4
Turvapadjad12
Otsing salvestatud.
Edaspidi leiad selle otsinguväljalt.