Toyota Land Cruiser: linnameest teesklev maastikuhunt

mugavus, teemüra, maastikuomadused juhitavus, kiirendus, kesine mootorivalik

Eesti autoturu viimase kümnendi üks edukamaid autosid üldse, Toyota Land Cruiser läks sel kuul uuele ringile. Muutunud oludes ei õnnestu uudismudelil ilmselt eelkäija edu korrata, aga kas auto oleks seda üldse väärt?

Land Cruiserile on seni kuulunud ligemale 60 protsenti suurte džiipide turust terves Baltikumis. Menumudeli väljavahetamisse ei saanud sestap tormakalt suhtuda, et vanu kliente mitte eemale peletada. Sellega on põhjendatavad ka vaid põgusad välismuudatused, mida enamik silmapaare ilmselt isegi ei märka.

Vanale lähedane on uus Land Cruiser ka välismõõtudelt ning ehitatakse tegelikult täpselt sama pikale (2,79 m) telgede vahele. Mootoridki ei paku kuigivõrd uut, küll aga rõõmustab Land Cruiser entusiaste seal, kus ta ennast kõige kodusemalt tunneb – maastikul.

Elektroonilised abimehed

Maastikuvõimekuse suurendamiseks tõsteti Land Cruiserile hulk elektroonilisi abimehi, mida seni pakuti üle miljoni krooni maksvale Land Cruiser V8-le. Kõikidel mudelitel on pidev nelikvedu lukustatava Torsen-keskdiferentsiaaliga ja laskumispidur, mis võimaldavad raskel pinnasel niigi väga kaugele jõuda. Alates Executive-varustusastmest (728 800 krooni) saab Land Cruiserile lisaks osta maastikupaketi (25 500 krooni), mis sisaldab lukustatavat tagadiferentsiaali ja ronimisabi Crawl Control.

Viimast võiks iseloomustada kui maastikusõidu kiirushoidikut (1–5 km/h), mis võimaldab kulgeda mööda tõuse ja langusi sõltumata pinnasest. Juhi osaks jääb eelnevalt valida kiirus ja sõidurežiim (liiv, muda, kivid?) ning siis üksnes rooli keerata. Ülejäänu eest hoolitseb auto ise.

Muljetavaldavat riistvara õnnestus katsetada Ida-Virumaal Kohtla-Nõmme kaevanduse kinnisel territooriumil, kus muidu vuravad 80tonnised veokid ja kuhu linnadžiipidega pole mõtet ronida. Rasketes oludes suutis Land Cruiser ennast tõestada järskudel tõusudel-langustel, hirmuäratavatel kallakutel, kiviküngastel, mudas ning rummudeni ulatuvas vees.

Crawl Control muudab ka saamatu maastikusõitja kangelaseks, iseasi. kas ta julgeb suunata auto kõigisse keerulistesse kohtadesse, millega Land Cruiser toime tuleks. Nii juhi kui ka kaassõitjate lõbustamiseks (ja ka praktilistel kaalutlustel) on pardal auto ette, taha ja külgedele vaatavad kaamerad, mille pilti näeb värviekraanilt.

Ette vaatav kaamera kulub ära tõusuharjal, kui juht üle mootorikatte lihtsalt ei näe, kuhupoole rada keerab. Juhi vaateulatust suurendavate kaamerate miinuseks on see, et nad saavad väga kiiresti poriseks ja neid tuleb käsitsi puhastada – porimülkas väga ebameeldiv.

Muljetavaldava maastikukogemuse järel rikkusid tervikpilti veel kaks aspekti. Tagumine klaasipuhasti pühib puhtaks vaid väikse osa tagaaknast ning püksisääred saavad sisenede-väljudes poriseks nii tavalise kui ka külgtorudega varustatud auto puhul. Toyota kogemustega maastkikuspetsialistilt poleks selliseid apsakaid oodanud.

Kaevandusest maanteele

Kaevandusest välja sõites ja asfaldile keerates olevat uus Land Cruiser Toyota väitel sama võimekas kui maastikul. Tõepoolest avaldab muljet vedrustuse rahulikkus nii konaruste kui ka ebameeldivamate aukude suhtes ning vaikus, millega suured rattad neist üle veerevad. Mugava ja vaikse vedrustuse poolest võiks Land Cruiserit samalaadsete maastikuautode seas (Pajero, Touareg, Discovery, Pathfinder) ilmselt parimaks nimetada.

Mugavuse varjukülg on loid juhitavus – kere õõtsumine ja kaldumine nii kurvides kui ka möödasõidumanöövritel. Selles suhtes on enamik rivaale Toyotast üle, rääkimata Saksa premium-džiipidest, mis sõidavad Land Cruiseriga võrreldes nagu sportautod.

Ühtlasi jääb vajaka kolmeliitrise diiselmootori rammust. See on sama võimas kui eelkäijal, ent ökonoomsemaks timmitud ja kiirendab senisest natuke kehvemini. Eriti just möödasõitudel võiks minekut rohkem olla, pealegi pole neljasilindrilise mootori käiguühtlus ja põrin hinnaklassile kohane. Alternatiivina pakub Toyota neljaliitrist bensiinimootorit (282 hj), kuigi pigem oleks vaja moodsat kuuesilindrilist diislit nagu paljudel konkurentidel.

Käsikäigukastiga varustatult algavad Land Cruiseri hinnad 632 800 kroonist, automaatkäigukastiga 663 600 kroonist. Sellega on Toyota natuke kallim kui sama nõrga mootoriga Touareg (2,5), Pajero või Pathfinder, aga natuke odavam kui kuuesilindriline Touareg või Discovery.

Baasvarustuses on põhiline olemas. Enamik Land Cruiseri ostjaid tahab oma autole aga ilmselt ka nahksisu, toonitud klaase, parkimis- ja vihmaandureid ning veel nipet-näpet, mis tähendab lõpphinda kusagil 800 000 krooni lähedal. Maastikupakett tasub valida, kui on tõesti kavas regulaarselt maastikul käia, sest väga võimekas on ka n-ö tavamudel. Viimasel juhul peab juht ise lihtsalt oskuslikum olema.

aus maastikuauto, mis teedel liigeldes jääb paljudele rivaalidele alla.

Hind ja varustus

Disain

Sõitjateruum

Mootor ja jõuülekanne

Sõiduomadused

Tehnilised andmed
Hind663 600 krooni
MootorR-4, diisel, 2982 cm³
Võimsus127 kW (173 hj) 3400 p/min
Pöördemoment410 Nm 1600 p/min
Käigukast5käiguline automaatkäigukast
Tippkiirus175 km/h
Kiirendus11,7 s
Kütusekulu10,4/6,7/8,1 l 100 km
Hooldevälp15 000 km
Varustus
ABSolemas
ESPolemas
Roolivõimendiolemas
Kesklukustusolemas
Konditsioneerolemas
Istmesoojendusolemas
Valueveljedolemas
Cd-mängijaolemas
El. aknad4
Turvapadjad9
Otsing salvestatud.
Edaspidi leiad selle otsinguväljalt.