I-stop säästab, kuid vastuoluliselt

mootori kiire ja sujuv automaatne käivitus, kütusesääst i-stoppi pakutakse vaid tippmudelile

Autolehe katse näitas, et Mazda3 automaatne mootori seiskamise ja käivitamise süsteem i-stop säästab linnasõidus 13 protsenti kütust. Kütusekulu langes 13 liitrilt 11,3le saja kilomeetri kohta.

I-stop kuulub kaheliitrise bensiinimootoriga ja kuuekäigulise manuaalkäigukastiga Mazda3 põhivarustusse. Kui sportlik MPS välja arvata, on tegu Mazda3 valiku tippmudeliga, mis maksab 344 700 krooni (113 700 krooni rohkem kui 1,6liitrise mootoriga baasmudel) ja seda pakutakse vaid ülirikkaliku Sport varustuspaketiga.

I-stopi efekt oleks suurem, kui seda saaks ka odavamatele mudelitele, n-ö säästuautodele, mille soetanul oleks võimalik veelgi rohkem kokku hoida. Kalli tippmudeli puhul mõjub see vastuolulisena, umbes nagu elektriküttega majas vannitoa säästupirniga voolu kokkuhoid. Põhjused on siiski tehnilist laadi: i-stop on kõige efektiivsem otsepritsega mootorite puhul.

Linnakatse maal

I-stop lülitab automaatselt mootori välja kui auto peatub ning käivitab selle uuesti kui juht vajutab alla siduripedaali. Seiskamine ja käivitamine ei avalda auto muudele seadmetele mõju, näiteks ventilatsioon ja kütteseade töötavad edasi, raadio mängib katkestuseta jne.

Oma piirangud siiski leiduvad, näiteks temperatuuril alla miinus 10 kraadi süsteem ei rakendu. Mõistagi on i-stopi toimimise eelduseks piisavalt laetud akud iga ilmaga, vastasel korral mootorit lihtsalt välja ei lülitata. Seda ei juhtu ka kui mootor pole saavutanud töötemperatuuri või peatub kallakul. I-stopi saab juht tervenisti välja lülitada nupu abil armatuuris. Muide, i-stopiga Mazda3-l on kaks akut – üks käivitamiseks, teine muude seadmete jaoks.

Mõistagi avaldub i-stopi mõte linnasõidus, kuid kütusekulu võrreldavaks mõõtmiseks linnas tuleb tegelikult minna maale. Linnaliikluses ei ole võimalik sõita sama lõiku ühte moodi; foor, kus esimesel korral põles roheline, võib teisel korral näidata punast, „sebra”, millel esimesel korral ületati teed, võib teisel olla inimtühi jne.

Valime katseks välja ühe väikesema liiklusega tee Tallinna lähedal. Testi metoodika näeb ette sõita viis kilomeetrit, tehes iga 300 meetri järel pooleminutilise peatuse. Mõistagi tuleb kõik kohaltvõtud ja peatumised teha võimalikult ühte moodi, sõita ühtlase kiirusega.

Katsel võtame kohalt esimese käiguga, kiirusel 15 km/h vahetus teisele ja kiirusel 30 km/h kolmandale käigule. Järgneb kiirendus 40 kilomeetrini tunnis ning sõit selle kiirusega järgmise peatuseni – käik välja ja peatumine vaid pidurite abil (käiguga pidurdamata).

Nii 17 korda katselõigu jooksul. Üks kord i-stop sisse lülitatuna, teine kord välja lülitatuna. Auto kiirust ja distantsi mõõdab Autolehe testiseade, saades oma info satelliitidelt, kütusekulu Mazda enda arvesti. GPS-põhist seadet kasutame vahemaa rataste tühipöörlemisest sõltumatuks mõõtmiseks. Et tee on ebaühtlaselt lumine, on oluline, et peatuksime samades kohtades, mitte nii, et ühel korral lumetuks roogitud hooviväravaesisel ja teisel paksus lumepudrus.

2 krooni ja 80 senti päevas

I-stop sisselülitatuna seiskub auto mootor kõigil 17 korral. Keskmiseks kuluks teatab pardaarvuti 11,3 liitrit sajale kilomeetrile. Mazda automaatkäivitus väärib kiitust oma kiire toimetamise poolest, mootor käivitub kiiremini (Mazda teatel 0,35 sekundiga) kui mõnelgi teisel tootjal.

Sama lõik uuesti, peatused täpselt samades paikades, kus enne, kohaltvõtud täpselt sama moodi, ainult et 30sekundiliste seisakute ajal jääb mootor tööle. Kütusekuluks näitab arvuti 13 liitrit sajale kilomeetrile. Vahe seega 1,7 liitrit saja kilomeetri kohta.

Mootor töötas tühikäigul i-stopita viiekilomeetrise katse käigus 8,5 minutit (17 korda 0,5 minutit). Üsna reaalne olukord näiteks Tallinna liikluses: sõit läbi kesklinna teebki umbes 5 km suunast sõltumata ja peatusi fooride taga tipptunnil (mõne taga mitu korda) tuleb sõltuvalt suunast kah sinna kanti. Ühe edasi-tagasi sõiduga (10 km) säästaks katsetulemusi aluseks võttes 0,17 liitrit, ehk 2,8 krooni (bensiiniliitri hind 16,7 krooni).

Mazda3 muudest omadustest on Autoleht varem kirjutanud, artiklid on kättesaadavad www.autoleht.ee.

Hind ja varustus

Disain

Sõitjateruum

Mootor ja jõuülekanne

Sõiduomadused

Tehnilised andmed
Hind344 700 krooni
MootorR-4, otto, 1999 cm³
Võimsus111 kW (151 hj) 6200 p/min
Pöördemoment191 Nm 4500 p/min
Käigukastkuuekäiguline manuaalkäigukast
Tippkiirus206 km/h
Kiirendus10,4 s
Kütusekulu9,3/5,4/6,8 l / 100 km
Hooldevälp20 000 km
Varustus
ABSolemas
ESPolemas
Roolivõimendiolemas
Kesklukustusolemas
Konditsioneerolemas
Istmesoojendusolemas
Valueveljedolemas
Cd-mängijaolemas
El. aknad4
Turvapadjad8
Otsing salvestatud.
Edaspidi leiad selle otsinguväljalt.