Tulevikuautoga Eesti teedel

innovaatilisus, lihtsalt kasutatav, ruumikas, vaikne saadaval kauges tulevikus, kohatised kvaliteediapsud sõitjateruumis

Honda on välja arvestanud, et juba selle kümnendi lõpus hakkavad autodelt traditsioonilised sisepõlemismootorid suure hooga kaduma, neid asendavad uued tehnoloogiad. Honda tulevikuautot saime proovida siinsamas Eestis.

Honda FCX Clarity on esimene vesinikuauto, mida n-ö inimene tänavalt endale soetada võib. Seda küll mitte Eestis ja isegi mitte Euroopas, vaid Ameerikas Californias. Ning neid ei müüda päriseks, vaid renditakse 600 dollari eest kuus kolmeks aastaks. Euroopas tiirleb üritustel ringi neli autot, neist kaks olid loetud päevade vältel proovimiseks Saaremaal.

Suure ja madala FCX Clarity välimus ei torka kuidagi eriliselt silma: ülimalt voolujooneline on ta küll, kuid disain ei rõhuta auto erilisust kuigivõrd. Ent kuidas ta siis ikkagi töötab? Lihtsustatult selgitades tangitakse kütusepaaki vesinikku, mis reageerib kütuseelemendis hapnikuga ning sellest toodetakse elektrit, mis panebki auto liikuma. Lisaks on Clarity’l akud, mida laetakse nagu tuntud hübriidautodes aeglustusel ja pidurdades. Tulemusena paiskub vingugaasi ning muude mürgiste ühendite asemel õhku vaid puhast veeauru. Kas jälle teoorias ilus, kuid praktikas sama õnnetu kui esimesed hädisevõitu hübriidautod üheksakümnendate lõpus? Kaugeltki mitte. Enam kui kümne aasta pikkuse arendustöö tulemusena sõidab FCX Clarity üllatavalt tavalise auto kombel.

Tõsi, juhikohal avanev pilt paneb esialgu hämmeldusest silmi pilgutama. Tavapäraseid seieritega näidikuid siit ei leia, kuid kiirelt vahelduvat värvidemängu, edasi-tagasi jooksvaid numbreid ning skaalasid on küllaga. Käigukangiks on pisike kolme valikuga lüliti (neutraalne, edasi- ja tagasikäik), keskel asuvat ekraani saab juhtida kobaka peaaegu-joysticki abil.

Ulmelised näidikud

Käivitusel peale mainitud elluärkava värvidemängu muud ei juhtugi, kohalt võttes ning kiirendades kostab aga erineval toonil vaikseid vilinaid ja surinaid. Sõit on äärmiselt sujuv ning kiirendus linnakiirustel enam kui piisav – võrreldav samas mõõdus võimsate sedaanidega. Maanteel 134 hobujõudu ning 256 Nm enam selga kuigi tugevalt istmesse ei suru, kuid möödasõidud saab siiski vaevata tehtud. Ühe paagitäie vesinikuga (171 liitrit ja kõigest 4 kg 350baarise rõhu all) lubatakse 460kilomeetrist läbisõitu ning ahvatlevalt väikest kütusekulu: bensiini- või diisliekvivalendiks ümber arvutades kulutaks Honda vesinikuauto vaid 3,2 või 2,8 l / 100 km. See on küll number, mida on põnev teada, kuid millega pole tegelikkuses veel midagi peale hakata. Vesinikku niisama laiatarbekaubana ei müüda ning pressiesitlusel räägiti, et maailma eri nurkades on selle kilogrammi eest makstud nii 4 kui 140 dollarit.

Välja saab tuua ka mõned selged eripärad sõitjateruumis: Clarity on väga vaikne (maanteel hakkab rehvimüra siiski rohkem kostma), piduripedaal avaldab nõrgale vajutamisele vastusurvet – selleks et auto konkreetselt pidurdama saada, tuleb suurema jõuga pressida – ning rool on väga kerge.

Neljale mõeldud sedaanis on ruumi limusiinilaadselt ning üldilme sellele kohaselt šikk. Kõik materjalid ja viimistlus ei küündi lähemal vaatamisel päris samale tasemel kui – ütleme – Honda Accordiski, kuid see on ka andestatav, arvestades, et tegemist pole masstootmises sõidukiga ning et prioriteedid on suunatud väga üheselt n-ö kapoti all leiduvale. Materjalidest veel: Honda sõnul on kogu autost leitav tekstiil pärit ümbertöödeldud maisist ja muudest taimedest ning sünteetiliste materjalide valmistamisega võrreldes säästab seegi loodust.

Pakiruumist neelab suure osa vesinikupaak, põneva lahendusena on sõitjateruumi tagasein (mütsiriiuli juures) klaasist ning tagaluugil lisaaken – nii parendati nähtavust. Varustusepuudust FCX Claritys pole: tarvilikke ja vähem tarvilikke mugavusvidinaid jätkub mitme auto jagu, ent kuna seda lähiaastatel kindlasti osta ei saa, pole suurt mõtet ka hindadest rääkida. Küll on vihjamisi mainitud, et kui arendustöödeks kulunud summad valmis eksemplaride peale ära jaotada, võib ühe auto hinnaks arvestada üle miljoni euro.

Honda on õigel teel: kui tulevikuautod on sellised, siis võib sisepõlemismootori pensionile saata küll.

Hind ja varustus

Disain

Sõitjateruum

Mootor ja jõuülekanne

Sõiduomadused

Tehnilised andmed
Hindpole müügil
Mootorvesiniku-kütuseelemendiga ning akudelt töötav elektrimootor
Võimsus100 kW (134 hj)
Pöördemoment256 Nm
Käigukastühekäiguline
Tippkiirus160 km/h
Kiirenduspole teada
Kütusekulu1 kg / 115 km
Hooldevälp6 kuud
Varustus
ABSolemas
ESPolemas
Roolivõimendiolemas
Kesklukustusolemas
Konditsioneerolemas
Istmesoojendusolemas
Valueveljedolemas
Cd-mängijaolemas
El. aknad4
Turvapadjad8
Otsing salvestatud.
Edaspidi leiad selle otsinguväljalt.