Kindel hitt

BMW linnadžiipide menukaima mudeli X5 uue põlvkonna esimesed eksemplarid telliti autot ennast nägematagi, sest X5 on alati olnud hea ja kindel ost.

BMW X5 iga põlvkonna müügiletulek on pannud margiesinduse välisukse hinged proovile, kusjuures ostuhuviliste voorimine ei sõltu sellest, kas majanduses on tõus või mõõn. Sama möll kordus ka nüüdse, kolmanda põlvkonna (F15) autoga – paari kuuga anti Eestis sisse üle 60 tellimuse, kuigi odavaim mudel maksab 56 950 eurot ning võimsaima mootori ja tipmise varustuse puhul õnnestub hinnasildile manada ka ligi kolm korda suurem summa.

Kuna X5 on siiani moodustanud umbes 30% BMW linnadžiipide müügist, ei hakatud menuautot uuendades disainiga eksperimenteerima. Ettevaatliku evolutsiooni käigus kosusid USAs Lõuna-Carolina tehases (sealsamas pannakse kokku X3, X6 ja suvest ka X4) valmistatava auto mõõtmed mõõdukalt, silmnägu sai senisest agressiivsema moe ning lõivuna praktilisusele muutus tagaosa massiivsemaks. Püstisem tagaklaas aitas kasvatada pagasiruumi mahtu ning lisada pearuumi 2000 euro eest pakutavaile kolmanda rea istmeile.

Märkimisväärne, aga samas mõttetu uudis on esimese kaherattaveolise X5 lisandumine valikusse (kaheliitrise neljasilindrilise 218 hj turbodiisliga sDrive 25d). Sellise pseudomaastikuauto ostja säästab võrreldes nelikveolise versiooniga 2700 eurot, kuid riskib igavese häbiga, kui jääb tuttavate silme all jänni isegi märjal murul.

Eestis näib taas saavat menukaimaks kolmeliitrise diisliga (258 hj) nelikveoline X5 xDrive30d (hind alates 62 950 eurost), mis on meie oludesse piisavalt nobe (0–100 km/h 6,9 s) ja samas üsna kasina kütuseisuga. Sellise autoga tegime ka proovisõitu. 10kraadise pakasega, kuid liikluses liigselt märatsemata sõites piirdus 2145 kg tühimassiga sõiduki keskmine kütusekulu ainult 8,2 liitriga „sajale”. BMW lubatud 6,2liitrise tulemuse saavutamine eeldab arvatavasti juba kõrgemat pilotaaži.

Kuigi BMW väitel on uus X5 eelkäijast mugavam, üllatas esimese asjana (tühikäigul adutava mootorivibratsiooni kõrval) vedrustuse jäikus. Asfaldiaugud ja lamavad politseinikud põntsutavad sõitjaid vägagi vahetult, kuigi auto veeres 18tollistel kõrge 55%-profiiliga rehvidel (samas on need muidugi jäiga küljega runflat’id). Siiski saab sõidumugavust raha eest lisada, kui tellida 5150eurone seatav vedrustus.

Maastikuautoliku sõiduki kohta kulgeb X5 asfaldil kindlalt ja konkreetselt ning veab kiiremas kurvis suu vägisi muigele, sest minek on väga sõiduautoliku alatooniga. Ka BMW ei taha X5 eriliseks džiibiks tituleerida – pigem olevat tegu nelikveolise ja suurema kliirensiga (209 mm) alternatiiviga sõiduautole. Seda enam, et autole ei saa isegi lisatasu eest diferentsiaalilukke ega aeglustit. Ainus maastikusõiduks pakutav abimees on mägipidur, mis järsul laskumisel hoiab kiiruse automaatselt juhile meelepärasena.

Sellest hoolimata ei jää X5 teelt maha pöörates jänni, vaid suudab isegi jäisel-lumisel pinnal ja lamellrehvidega veojõu tublilt maha kanda, ronides järsust kallakust üles üllatava kindlusega. Esimesel hetkel tunduvad rattad tsipake tühja löövat, kuid siis leiab elektroonika ruttu õige retsepti ja upitab auto ikkagi mäest üles. „Offroadimine” toppab lõpuks pigem selle taha, et teraval tõusunukil kraapab põhi vastu maad.

Tagasi teele naastes muutub X5 taas sportliku minekuga mugavaks kulguriks, mille automaatkast askeldab erakordse sujuvuse ja kiirusega. Lisamõnu pakub (lisatasu eest muidugi) tuuleklaasile kuvatav värviline naviseadme- ja spidomeetrinäit. Uudisena ei pea navigaatorisse aadressi sisestades tähti ükshaaval sisestama valitsat kruttides-vajutades: hulga lihtsam on valikuratta pealmisele puutepinnale tähed-numbrid lihtsalt sõrmega kirjutada. Isegi auklikul teel rappudes sai seade käekirjast sotti täitsa hästi, pidades vaid korra R-i miskipärast B-ks.

Kuigi X5 ostetakse niisamagi enam kui innukalt, lisandus äsja valikusse versiooni xDrive 30d erimudel Business Edition, mis on kõigest 1040 eurot kallim, kuid varustatud naviseadme, parema muusikamasina, nahkpolstri, roolisoojenduse, 19tolliste rataste, parkimisradarite ja tagurduskaameraga. Hooldus-remont on viieks aastaks või 100 000 kilomeetriks aga hinna sees kõigil versioonidel.

X5 teeb seda jälle – mahuka, kiire ja mõõdukalt maastikusuutliku auto ostmine ei vaja pikka põhjendamist.

Hind ja varustus

Disain

Sõitjateruum

Mootor ja jõuülekanne

Sõiduomadused

Tehnilised andmed
Hind63 990 €
MootorR-6 diisel, 2993 cm3, turbo
Võimsus190 kW (258 hj) 4000 p/min
Pöördemoment560 Nm 1500–3000 p/min
Käigukast8-käiguline automaatkast
Tippkiirus230 km/h
Kiirendus6,9 s
Kütusekuluk 6,2 l / 100 km
Hooldevälpvastavalt näidikule
Varustus
ABSolemas
ESPolemas
Roolivõimendiolemas
Kesklukustusolemas
Konditsioneerolemas
Istmesoojendusolemas
Valueveljedolemas
Cd-mängijaolemas
El. aknad4
Turvapadjad8
Otsing salvestatud.
Edaspidi leiad selle otsinguväljalt.