Seat Ateca – nutikas ja hea juhitavusega

Hispaania autotootja esimene linnadžiip võlub kaasaegse tehnika, laia varustustaseme ja hea juhitavusega.

Euroopas aasta-aastalt populaarsust koguvate linnadžiipide ridadesse siirdunud Seat viskab verivärske Atecaga kinda ses segmendis suurimat müügiedu nautivale Nissan Qashqaile ning teistele sama klassi tipptegijatele. Selleks, et nii tugevas konkurentsis läbi lüüa, tuleb pakkuda midagi väga head. Esimene tutvus Atecaga näitas, et see „hispaanlane” võib tõepoolest Seati müüginumbreid senisest suurema hooga tõstma hakata.

Selle auto loomisel olid tootja sõnul võtmesõnadeks disain, tehnoloogia ja juhitavus. Disainikeel on selgelt äratuntav Seati väikekesklassi luukpäralt Leonilt. Muide, leedvalgusteid, mis auto esiosa kontuure ilmestavad, pakutakse Atecale ka standardvarustuses. Seati disainerid on saanud hakkama omamoodi optilise illusiooniga, sest pealtnäha üsna väikese Ateca sõitjateruum on tegelikult üllatavalt avar. Piisavalt jala- ja pearuumi jagub nii esi- kui ka tagaistmetel sõitjaile. Eriti heal tasemel on põlveruum tagaistmel.

Üheks Ateca tugevaks küljeks on juhitavus ja seda nii kuival asfaldil kui ka kruusateel. Rool on meeldivalt kiire ning annab korralikku tagasisidet. Sümpaatse mulje jätsid ka Seati juhiabisüsteemid, mis ei hakanud näiteks kruusal esimeste libisemise märkide tekkimisel meeletu jõuga auto liikumist kinni pooma, vaid aitasid väikese mänguruumiga Ateca kindlalt oma sõidujoonel hoida. Nii uskumatu kui see ka linnadžiibi kohta ei kõla, siis selle autoga saab tõepoolest ka sõidurõõmu nautida.

Mootorite valikus on 1,0 TSI ja 1,4 TSI bensiinimootorid ning diiseljõuallikatest pakutakse 1,6 TDI ning kahes võimsuses 2,0 TDI-d (150 hj ja 190 hj). Kui väiksemamahuline mootor saab ainult kuuekäigulise manuaalkasti, siis suuremaid saab nii-öelda käsikasti kõrval ka DSG-automaatkastiga. Tootja sõnul jääb bensiinimootorite kütusekulu vahemikku 5,3–6,2 liitrit sajale kilomeetrile ning turbodiislid saavad samal distantsil hakkama keskmiselt vaid 4,3–5 liitriga.

Proovisõiduautod olid varustatud 1,4-liitrise mootoriga ja kaheliitristega. Kuigi võimsust on suuremal diiselmootoril 40 hobujõudu rohkem, ei jää ka 1,4 TSI Ateca liigutamisega jänni. Tõsi, norida saaks nii ühe kui ka teise jõuallikaga varustatud auto puhul kummaliselt mõttesse jääva gaasipedaali üle. Näiteks ristmikel seistes äratab start-stoppsüsteem Ateca üles alles siis, kui kõrvalrajal teised juba ära sõidavad. Ka väikese hoo pealt kiirendades jääb mulje, nagu mõtleks gaasipedaal paar hetke järele, enne kui juhi jalavajutusele reageerib. Samas mootori pöörete tõustes muutub auto erksaks ning maanteel ei jäänud ei ühel ega teisel juhul ka möödasõitudega hätta. Kiiruse kasvades jättis hea mulje ka Seati müraisolatsioon. Sõitjateruum jäi meeldivalt vaikseks isegi kehvema kattega teedel.

Atecat pakutakse ka nelikveoga ning põgus maastikusõit näitas, et mingil juhul ei jää Seat teistest linnadžiipidest maastikuvõimekuse poolest alla. Kehvemaid teid lubab üsna muretult läbida ka 18,9sentimeetrine kliirens, mis on samuti oma klassi parimatega võrreldav. Nelikveol on kuus seadistust, teiste seas sportlik režiim nagu ka lumise või porise tee režiim ning veidi rohkem maastikuauto sarnaseks muudab Ateca ka mägipidur.

Varustustasemeid on kolm: Reference, Style ja Xcellence. Kui baasvarustuses antakse kaasa näiteks leedesituled, kokkupõrkeväldik ja juhi väsimuse tuvasti, siis kõrgeim tase pakub juba kalliilmelisi ehisdetaile sõitjateruumis, erinevate värvitoonidega sisevalgustust, telefoni juhtmevaba laadimist, võtmeta sisenemist ja käivitamist jne.

Suurt rõhku on pandud turvalisusele ning Euro NCAP-i kokkupõrketestis teenis Ateca maksimaalsed viis tärni. Juhiabisüsteemide seas on ka pimenurga hoiatussüsteem, liiklusmärgituvasti ning hulk teisi nutikaid abilisi, mis muudavad autojuhi elu kergemaks ja ennetavad avariiohtu. Linnakiirusel on Ateca võimeline püsima iseseisvalt autode kolonnis: annab ise gaasi ning pidurdab. Isesõitvaks ei luba Seat aga autol minna, sest süsteem töötab vaid siis, kui juht hoiab roolist kinni.

Seat Ateca on Eestis juba müügil. Hinnad algavad 19 990 eurost. Sellisel juhul saab 1,0 TSI ning manuaalkäigukastiga esiveolise auto. Nelikveolise Ateca eest tuleb maksta vähemalt 25 990 eurot, mis pole küll kõrgeim hind, mida nelikveolise väikekesklassi linnadžiibi eest küsitakse, kuid kuulub siiski selle autoklassi kalleimate sekka. Garantiiaeg on viis aastat või sada tuhat kilomeetrit.

Kristjan Ojang

Väga hea juhitavusega ning üsna ruumikas linnadžiip. Teistele sama klassi autodele tugev konkurent.

Hind ja varustus

Disain

Sõitjateruum

Mootor ja jõuülekanne

Sõiduomadused

Tehnilised andmed
Hind24 990 eurot
MootorR-4, bensiin, 1395 cm3
Võimsus110 kW (150 hj)
Pöördemoment250 Nm
Käigukast7 käiku, automaatne
Tippkiirus198 km/h
Kiirendus.
Kütusekuluk 5,5 l / 100 km
Hooldevälp.
Varustus
ABSolemas
ESPolemas
Roolivõimendiolemas
Kesklukustusolemas
Konditsioneerolemas
Istmesoojendusolemas
Valueveljedolemas
Cd-mängijaolemas
El. aknad4
Turvapadjad8
Otsing salvestatud.
Edaspidi leiad selle otsinguväljalt.