Pistikuhübriid Toyota Prius püsib omaette klassis

Toyota Prius saab hakkama väikese kütusekuluga, kuid hoiab selle arvelt tagasi jõulisuses.

Mõnes mõttes on Toyota Prius üsna pikalt saanud nautida omaette olemist. Teisi hübriid- ja pistikuhübriidautosid on ju küll, kuid need (näiteks Volkswagen Passat GTE, mitu Mercedese mudelit, nelikveolised Volvo XC90 või Mitsubishi Outlander PHEV jne) on ikkagi mingi muu mudeli baasil ehitatud, mitte algusest peale hübriidautoks loodud. Ainsana võiks Priuse tõeliseks konkurendiks pidada Hyundai Ioniqut, kuid kuna selle pistikuhübriid tuleb turule tänavu aasta teises pooles, siis vastset Priuse pistikuhübriidi praegu veel ühegi teise sarnase autoga otseselt võrrelda ei saa.

Mõistagi on uuel valdav osa näitajaid kümneid protsente paremad kui eelmise põlvkonna Priuse pistikuhübriidil. See võib puhtalt elektri jõul läbida üle 50 kilomeetri, mis on varasemaga võrreldes kaks korda parem tulemus, aku sai eelmisest mudelist umbes kaks korda suurema mahutavusega ning selle laadimine käib palju kiiremini kui varem. Kiirlaadijaga kulub aku täitmiseks aega kaks tundi, kodus tavalaadijat kasutades aga kolm tundi ja kümme minutit. Kombineeritud kütusekulu on tootja sõnul vaid üks liiter saja kilomeetri kohta.

Sellele mõõtmisele tuleb mõistagi tärn järele kirjutada, sest tegu on testitsükli tulemusega, mis, nagu elu on näidanud ka teiste pistikuhübriididega sõites, erineb reaalsest elust väga palju. Näiteks meie proovisõiduautol mõõdeti arvutiga 177 kilomeetri järel kütusekuluks 3,8 liitrit sajale kilomeetrile. Kogu distants sisaldas umbes 30kilomeetrist tiiru Barcelona linnaliikluses ning ülejäänud osa kiirteel ja mägistel väiksematel külavaheteedel. Huvitavat statistikat veel: sellest teekonnast olime 39% läbinud elektrimootori jõul. Teisisõnu, puhtalt elektriga liikus Prius linnas, maanteedel aga põletasime enamasti bensiini ning märksa rohkem kui ühe liitri sajal kilomeetril, mis on pistikuhübriididele üldiselt iseloomulik.

Priuse pistikuhübriidi sõidumugavus on heal tasemel. Sõitjateruum on vaikne ka maanteekiirusel ning vedrustus meeldivalt pehme. Küllap parema mugavuse, aga ka ökonoomsuse huvides kasutataksegi sel sõidukil 15tolliseid velgi, millel on üsna kõrge profiiliga ja pigem kitsad rehvid mõõduga 195/65 R15. Tänu varasemast jäigemale kerele, madalamale raskuskeskmele ning täiustatud vedrustusele püsib Prius ka väga hästi teel ning kuulab rooli.

Dünaamika jääb aga kahvatuks. Toyota insenerid on küll võtnud kasutusele süsteemi, kus elektrimootor liigutab autot bensiinimootorist sõltumata ning parema kiirenduse huvides rakendatakse ka generaatorit teise elektrimootorina, kuid tuntavat efekti annab see siiski vaid linnas, kus Prius tõepoolest vilkalt toimetab.

Maanteel ja eriti möödasõidul tuleb hakkama saada vaid 1,8liitrise bensiinimootori poolt pakutavaga, mida võiks iseloomustada fraasiga „Palju kisa, vähe villa”. Toyota on öelnud, et nende eesmärk on saavutada Priusega võimalikult suur energiatõhusus. Kiirus ja dünaamika paistavad ikkagi olevat teisejärgulised näitajad, mis sest, et auto on varustatud erinevate energiatarbimist ja võimsust reguleerivate režiimidega.

Energiatõhususe poolest on aga edasi rühitud pikkade sammudega. Uuendusena varustatakse autod aku soojendussüsteemiga, mis aitab kuni –20kraadise välistemperatuuri juures säilitada selle efektiivsust. Võimalikult väikese voolutarbimise huvides on uuel Priuse pistikuhübriidil ka külmal ajal auto käivitamise järel mootorikütust kasutav sõitjateruumi küttesüsteem. Lisavarustusena võib katusele paigaldada päikesepaneeli, mis talletab akusse päikeseenergiat, lisades nii ühele laadimistsüklile viis lisakilomeetrit Priuse elektriliselt sõidetavat distantsi. Kuigi viis kilomeetrit ei tundu esimese hooga just suure numbrina, võib aasta lõikes nii-öelda tasuta kilomeetrite koguhulk kujuneda päris arvestatavaks. Toyota inseneride sõnul võiks see meie kliimas igapäevaselt kasutatava auto puhul olla umbes tuhat kilomeetrit aastas.

Kuigi Prius on üsna suur ja ka praktiline auto, siis pistikuhübriidina on sel tulnud teha mõningaid järeleandmisi ruumikuses. Kogukama aku tõttu on tagareas kohti vaid kahele, mitte kolmele, ning pagasiruumi maht langes 457 liitrilt 360-le. Auto välimusele on aga progress teinud pigem kasu kui kahju. Horisontaalse asetusega tagatuled ja neli leedesituld lisavad parajal määral agressiivsust ning veidi teistsuguse kuju sai ka iluvõre, mis iroonilisel kombel meenutab pisut Hyundai Ioniqu oma.

Varustustase on rikkalik, sisaldades sõidukeid ja jalakäijaid tuvastavat ning kokkupõrkeid vältivat automaatpidurdussüsteemi, adaptiivset kiirushoidikut, juhtmeta telefonilaadijat, wifi-ühendust ja kõike muud, mida ühelt tänapäevaselt autolt eeldada võiks. Uue Toyota Priuse pistikuhübriidi hinnad algavad 33 990 eurost. Tellida saab juba praegu, müügisaalidesse jõuab auto suve hakul.

Kristjan Ojang

Säästlik, mugav ja vaikne auto, kuid dünaamika võiks olla parem.

Hind ja varustus

Disain

Sõitjateruum

Mootor ja jõuülekanne

Sõiduomadused

Tehnilised andmed
Hind36 660 eurot
MootorR-4 bensiin, 1798 cm3 + püsimagnetiga sünkroonmootor
Võimsus122 hj (90 kW)
Pöördemoment
Käigukast e-CVT variaator
Tippkiirus162 km/h
Kiirendus11,1 s
Kütusekulu1 l / 100 km
Hooldevälp-
Varustus
ABSolemas
ESPolemas
Roolivõimendiolemas
Kesklukustusolemas
Konditsioneerolemas
Istmesoojendusolemas
Valueveljedolemas
Cd-mängijaolemas
El. aknad4
Turvapadjad7
Otsing salvestatud.
Edaspidi leiad selle otsinguväljalt.