Civic Type R eirab tavaloogikat

igapäevasõitudeks varasemast mugavam, väga võimekas ringrajal, omanäoline disain ilmselt tuleb suhteliselt kallis

Ehkki üldiselt tähendab sportlikkuse kasv mugavuse kadu ja vastupidi, oskas Honda ehitada uue Civic Type R-i nii, et see sai varasemast kiirem, aga samas ka mugavam.

Kiiruse sõna ei iseloomusta siinkohal ainuüksi tippkiirust või kiirendust, vaid tervikut, nimetatuid samuti, aga ka pidureid ja kurvisuutlikkust. Lühidalt kõike seda, mida ühelt sportlikult autolt on kohane oodata, kui näiteks rajapäevale minna.

Siiski, hot hatch peab juba olemuslikult hakkama saama ka pere ainsa autona ja tegema kõik vajalikud sõidud, millest enamik, tunnistagem, ei eelda vähimatki sportlikkust ega paku mingit väljakutset. Poodi, tööle, sõpradele külla, pikem sõit nädalavahetusel ka mõnda teise paika kui ringrada. Seejuures veel neli inimest autos ja pakiruum pilgeni täis. Jah, vahel harva on ju tore teha igapäevasõite laudkõva vedrustuse ja huilgava mootoriga, kuid enamik tüdib sellest ruttu.

Igal juhul on Honda suutnud uue Type R-i ehitada vägagi universaalse: see ei käi närvidele igapäevasõidus, aga pakub ohtralt lusti ringrajal.

Vastne Type R on täiesti uus auto, mitte vana edasiarendus: uuel platvormil, varemast suurem (näiteks 16,5 cm pikem) ja pikema telgede vahega. Esivedrustuses pruugitakse endiselt vedrupüstmikke, tagarattaid toestab sõltumatu mitmikhoobvedrustus ning tagarataste rööbe on varasemast 6,5 sentimeetrit laiem. Reguleeritava jäikusega amortisaatorid olid juba eelmiselgi põlvkonnal, kuid uuel on seadistusulatus suurem. Sõidurežiimide valikusse on lisandunud ka mugavusprogramm. Sport- ja eriti sportlik +R-režiim ei kadunud aga kah kuhugi.

Olemuselt sarnaseid muudatusi tehti ka sõitjateruumis. Jah, tõesti ei paku uus juhiiste ringrajal 200 km/h kurvi painutades nii head külgtuge, kui tegi seda eelmine, kuid on see-eest palju-palju mugavam tavasõitudes. Eelmisest lausest ei tule välja lugeda probleemi külgtoega, sugugi mitte, sportliku igapäevaauto tarvis on seda küll ja veel, lihtsalt eelmise mudeli iste ei erinenud suuremat võidusõiduistmest, mis osutus küllap paljudele liig kitsaks ja istmepadja kõrgest servast „üleronimine” ebamugavaks.

Kaheliitrine turbomootor arendab nüüd 320 hobujõudu (10 rohkem kui varem), pöördemoment 400 njuutonmeetrit jäi samaks, saadaval vastavalt 6500 ja 2500–4500 pöördel minutis. 0–100 km/h teeb uus Type R nagu eelminegi mudel 5,7 sekundiga, tippkiirus on 272 km/h. Ehkki numbrilised näitajad jäid muutumatuks või muutusid vähesel määral, siis iseloom sai veidi teist laadi – uue Type R-i jõuallikas käitub elavamalt. Ei olnud varasemgi tuim, kaugel sellest, kuid uus, ühemassilise hoorattaga jõuallikas reageerib gaasipedaali liikumisele igatahes elavalt.

Alustame siiski argipäevast. Liiklemisel Dresdenis, kust algas Type R-i proovisõit, või Tallinnas ei ole suuremat vahet. Tuleb ületada trammiteid, asfalt pole alati peegelsile ja muidugi peab ootama rohelist tuld, lubama üle tee jalakäijaid – ühesõnaga, linnaliiklus nagu ikka. Siin üllatab Type R rohkem kui ringrajal. Kui mugavusprogramm on sisse lülitatud, ületab see oma 245/30 R20 rehvidega relsse nurinata, sidur ei ole sugugi liiga järsk, mootor on piisavalt summutatud, et kaaslastega rahulikult juttu ajada.

Kui suur erinevus laiub tegelikult kõige sportlikuma seade +R ja mugavusseade vahel, selgub kiirel sõidul Lausitzringil. Pehmes meeleolus Type R kaldub ja noogutab omajagu, kui aga minna üle kohasele sõiduseadele, tõmbub pingule ja suudab pakkuda vaat et võidusõiduautolikke elamusi. Kiirendus kiirenduseks, see on võimas niikuinii, aga see, kui efektiivselt ja täpselt suudab Type R hoo maha pidurdada ja kui hästi end kurvi sisse suunata, võtab tummaks.

Rajal tundus kõik nii loomulik, nii selgelt tunnetatav, isegi lihtne, alles hiljem videot vaadates sai selgeks, et kurvi keeramisel ei võtnudki ma hoogu maha no ütleme 150 km/h-lt 100 km/h-le, vaid hoopis 210 km/h-lt 110 km/h-le ja külgkiirendus ei olnudki kergelt vastu istet suruv, vaid veidi üle ühe 1 g. Jah, 1,4tonnise tühimassiga Civic liikus kui rööbastel. Vähe sellest! Kui avastasid võõral rajal, et oled trajektooriga eksinud, lubas auto viga korrigeerida suurema draamata.

Muutuva ülekande ja võimendusega rool kohandub samuti sõiduprogrammidega, käitudes rajal vägagi otsekoheselt, kuid maanteel stabiilselt ja rahulikult. Peamine pluss kiirel sõidul on see, et ka järsemates kurvides ei pea rooli lappama, vaid saab keerata n-ö ühe võttega. Lausitszringi 4,5kilomeetrisel versioonil ei leidunud ühtegi kurvi, kus oleks tulnud käte asendit roolil muuta.

Käigukangi liikumistee on lühike ja täpne, kohaltvõtul ja nurkadest väljakiirendamisel pakub tõhusat abi piiratud libisemisega diferentsiaal. Huvitav seade (mida saab ka välja lülitada) on pööretesobiti – see kohandab käiguvahetustel mootori töökiirust vastavalt käigukasti veetava võlli pöörlemiskiirusele, vältides nii vahetustel liiga kõrgetele (näiteks allavahetusel) või madalatele pööretele sattudes.

Kui ei teaks, et pardal toimetab süsteem nimega AHA (Agile Handling Assist), siis selle olemasolu ei aimaks. Igaks juhuks lisan, et eelnev lause oli kompliment. AHA pidurdab kurvis kergelt sisemist ratast, aidates nii autol kursil püsida ja samas abistades ka piiratud libisemisega diferentsiaali jõu mahapanekul. Uue Type R-i käsipidur on elektriline, kindlasti võib elu tuua ette aga olukordi, kus tekib igatsus vana kooli mehaanilise järele.

Sõitjateruumi ja juhikoha kujustus jätkab tava-Civicu teemat, olles omajagu futuristlik. Ruumi on piisavalt mõlemas istmereas ja pakiruum mahutab 420 liitrit. Tagaistmed on allaklapitavad.

Uus Type R tuleb Eestis müügile aasta lõpus, hinnad ei ole veel teada, kuid ilmselt kujunevad need üsna sarnaseks praegusega ehk jäävad 35 000 euro ringi. Varustuspakett peaks tulema samuti rikkalik.

Kristjan Sooper

Sportlikult võimekas, samas igapäevasõitudeks sobiv, varasemast versioonist mugavam nn kuum luukpära.

Hind ja varustus

Disain

Sõitjateruum

Mootor ja jõuülekanne

Sõiduomadused

Tehnilised andmed
Hindeeldatavalt u 35 000 eurot
MootorR-4 otto, turbo, 1996 cm3
Võimsus235 kW (320 hj)
Pöördemoment400 Nm
Käigukast6 käiku, manuaalne
Tippkiirus272 km/h
Kiirendus5,7 s
Kütusekulu9,8/6,5/7,7 l / 100 km
Hooldevälp-
Varustus
ABSolemas
ESPolemas
Roolivõimendiolemas
Kesklukustusolemas
Konditsioneerolemas
Istmesoojendusolemas
Valueveljedolemas
Cd-mängijaolemas
El. aknad0
Turvapadjad0
Otsing salvestatud.
Edaspidi leiad selle otsinguväljalt.